Raport z Polski Tabor

Tajemnica Impulsów. Czy Newag celowo wywoływał awarie?

W innym Impulsie od Newagu odkryto kod, nakazujący awarię po przejechaniu miliona kilometrów.

Jak podkreślają specjaliści z DS., kolejnym składzie znaleźli także w kodzie zapis, by pociągi ulegały awariom

  • 21 dnia miesiąca lub później,
  • w listopadzie oraz grudniu,
  • w 2021 roku lub później.

Po tajemniczym odkryciu do grupy hakerskiej napłynęły informacje o podobnych problemach, w innych pociągach Newagu. Zgłoszenia dostali z Wrocławia, z Opola, Krakowa, Jeleniej Górze czy Szczecina.

Analizie poddano oprogramowanie w 29 pociągach. Tylko w pięciu nie znaleziono nic, co mogłoby wskazywać na nieuprawnioną ingerencję.

Do sprawy odniósł się także Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – dr inż. Ignacy Góra. Jak podkreślił, zna sprawę i zweryfikował informacje dotyczące przeprowadzonych analiz oprogramowania pojazdów kolejowych. Współpracuje w tej kwestii z odpowiednimi organami.

– Wspólnie z CERT Polska zorganizowane zostało spotkanie z producentem pojazdu. Pojazdy spełniają wymagania zasadnicze określone przepisami dyrektyw europejskich – czytamy w oświadczeniu. – To zamawiający pojazd w ramach swobody kontraktowej określa warunki serwisowania i gwarancji. Tego rodzaju wymagania zawarte są w umowach dotyczących zakupu pociągu. Wszelkie ograniczenia możliwości serwisowania, w tym ograniczenia wprowadzane w oprogramowaniu, mogą stanowić potencjalny spór cywilnoprawny pomiędzy zamawiającym a producentem. Prezes UTK w tej sprawie nie jest właściwym organem.

 

Tym, jak wskazuje dr inż. Ignacy Góra, jest minister właściwy do spraw transportu.

Jak informuje rzecznik prasowy firmy Newag, w rozmowie z portalem Onet.pl, problemy spowodowane są ingerencją firm zewnętrznych. Spółka powiela także swoją narrację z roku 2022, przekonując, że wówczas wykryła ingerencję w systemy sterowania elektrycznymi zespołami trakcyjnymi serii “Impuls”, którą miały dokonać “podmioty trzecie, bez zgody i wiedzy spółki”.

W sprawie nie poruszono jednak kilku ważnych kwestii, o które „Raport Kolejowy” pyta w Newagu. Do tematu wrócimy.

Źródło: Onet.pl, Dragon Sector

Dodaj komentarz