Aktualności Raport z Polski Tramwaje

Toruńskim tramwajem na Osiedle JAR

Gdy nowa linia zostanie zbudowana, ilość torów tramwajowych będących w eksploatacji w naszym mieście zwiększy się o ponad 20 procent

Wykonawcą dokumentacji projektowej budowy nowej linii tramwajowej jest Databout Sp. z o.o. (dawniej WYG International). Firma w ramach kontraktu odpowiedzialna jest także za uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację robót dla inwestycji.

Przetarg został podzielony na dwie części:

  • Część A: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;
  • Część B: „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem oferty można było składać do 15 lutego 2021 r. Co istotne, istniała możliwość składania ofert częściowych (na poszczególne zadania). Wybór wykonawcy planuje się na przełomie II i III kwartału 2021 r. Następnie, zgodnie z procedurą, dokumentacja zostanie przekazana do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej pozytywnym wyniku nastąpi podpisanie umowy z wykonawcą. Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.

– W ramach umowy wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie 11 260,46 mtp., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. W zakresie umowy będzie również budowa nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowa 26 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.

Podczas realizacji inwestycji przestrzeń publiczna Torunia zyska wiele zieleni. Samego zielonego torowiska na odcinkach, gdzie tory będą przebiegały poza jezdniami, ma powstać 3,6 km. Wykorzystanie tego rozwiązania ma poprawić stan środowiska naturalnego w mieście przez ograniczenie drgań, hałasu, absorbcję pyłu z ulicznego powietrza, a poprzez zatrzymywanie wilgoci – zminimalizować efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Obecnie w Toruniu jest 2 669,18 mtp zielonych torowisk. W ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II” powstało zielone torowisko o łącznej długości 351,18 mtp (odcinek w ul. Chopina oraz ul. Kraszewskiego). W ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” powstanie łącznie ponad 9,1 tys. mtp zielonego torowiska (zadania modernizacyjne – 5 517,83 mtp, budowa nowej linii – 3 618,07 mtp).


Podczas realizacji inwestycji przestrzeń publiczna Torunia zyska wiele zieleni

Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane do stanu istniejącego. Planuje się nasadzenia 127 drzew; przesadzenie 110 drzew i ok. 1500 m2 krzewów; założenie ok. 7 930 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 600 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne). Łąki kwietne są doskonałym rozwiązaniem urbanistycznym, np. wzdłuż pasów ruchu miejskiego. Wykorzystanie roślin łąkowych nie tylko realnie ogranicza emisję dwutlenku węgla do atmosfery, ale sprzyja też oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń. Łąka jest o wiele silniej ukorzeniona niż trawnik, bardziej odporna na podtopienia i długie susze, a także wzbogaca miejski ekosystem. Jako oaza bioróżnorodności daje pożywienie i schronienie pożytecznym owadom, ptakom i małym ssakom. Ważne jest także to, że nie trzeba jej kosić tak często jak trawnika, a więc w mieście będzie mniej hałasu emitowanego przez kosiarki, a przy okazji koszenia nie będą ginąć mieszkające w trawie stworzenia, np. krety czy jeże.

Dodaj komentarz