Na przełomie czerwca i lipca na skandynawskie tory wyjedzie tramwaj Tampere Ratikka. Pierwszy pojazd przyjechał do Tampere 23 maja. Został on produkowany w Kajaani, w fabryce Šanoda Transtech Oy w Otanmäki. Testowany będzie do końca lipca.
Tampereen Ratikka to tramwaj przystosowany dla osób niepełnosprawnych, wyposażony w klimatyzację i zaprojektowany tak, by sprostać wymaganiom Północy. Pojazd ma 37,3 m długości, 3,6 m wysokości i 2,65 m szerokości. Waży 56,8 tony. TR to największy wyprodukowany tramwaj w krajach skandynawskich. Jest on wyjątkowy także z innego względu – został zaprojektowany wspólnie z mieszkańcami Tampere.
Na podstawie informacji od potencjalnych pasażerów, projektanci pojazdu zmienili wnętrze tramwaju i zastosowane rozwiązania.
– Żywy, ceglasto-czerwony kolor Ratikki to także wynik głosowania mieszkańców – podkreśla Ali Huttunen, kierownik floty w Tampereen Raitiotie Oy.
Decyzję o budowie infrastruktury tramwajowej w Tampere podjęto w listopadzie 2016 r. Prace budowlane rozpoczęły się kilka miesięcy później. Prace postępowały zgodnie z budżetem, a część z etapów zakończona została przed planowanym terminem.
W marcu 2020 r. zainaugurowano testy infrastruktury tramwajowej – 15 km podwójnego toru. Na początku maja rozpoczęło się szkolenie kontrolerów ruchu a 2 czerwca ruszyła rekrutacja 65 motorniczych.
– Jesteśmy na dobrej drodze by od sierpnia 2021 r. rozpocząć regularne kursy – mówi Pekka Sirviö, CEO Tampereen Raitiotie Oy .
Jeżeli stan pandemii ustąpi, nowe tramwaje podziwiać będzie można na ulicach miasta jesienią.
Tampereen Ratikka jest pierwszym lekkim wagonem produkowanym przez firmę Škoda Transtech Oy. Firma produkuje tramwaje we współpracy ze swoją spółką macierzystą dla Helsinek i Tampere, a także dla Mannheim w Niemczech i Schöneiche w Berlinie.
– Do tej pory sprzedaliśmy prawie 200 naszych tramwajów Artic. Ich eksport jest znaczącym kamieniem milowym dla fińskiego przemysłu urządzeń i technologii kolejowej. Dziękujemy Tampereen Raitiotie Oy i Tram Alliance za dobrą współpracę – mówi Juha Vierros, CEO Škoda Transtech Oy.
We wrześniu do Tampere przyjedzie drugi tramwaj Ratikka. Pierwszy pojazd będzie można zobaczyć już na przełomie czerwca i lipca, wówczas rozpoczną się jego testy.
W trakcie testów sprawdzone zostaną m.in. właściwości jezdne torów, zwrotnic, widoczność znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej czy barier ochronnych. Ponadto, wyregulowane zostaną sygnalizacje drogowe. Testy obejmą także prędkość jazdy.