Polskie miasta inwestują w rozwój sieci tramwajowych i w nowoczesny tabor. Do działań samorządy mobilizują możliwości pozyskania funduszy, które rozdysponowała Unia Europejska. Ta na wsparcie transportu publicznego, w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, przekazała 10 mld zł. To trzecia pod kątem wielkości przyznanych środków alokacja (po drogach i kolejach) w ramach tego programu.
Ze środków POIiŚ wybudowanych lub zmodernizowanych zostanie ok. 200 km linii tramwajowych. Przedsiębiorstwa komunikacyjne i samorządy zakupią także ponad 350 sztuk taboru tramwajowego.
– Znaczna część nowej i zmodernizowanej infrastruktury jest już użytkowana, a pasażerowie mogą podróżować nowoczesną, ekologiczną komunikacją w wielu polskich miastach. Co ważne, pojazdy te są bezpieczne i dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się – zaznacza minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Zakontraktowanie alokacji w Osi VI: prawie 100 proc.
Po przeanalizowaniu możliwości wykorzystania pozostałych środków Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przyznało Związkom Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dodatkową alokację. – Wsparcie będzie przeznaczone na zwiększenie dofinansowania UE dla dotychczas realizowanych inwestycji. Decyzja, które projekty otrzymają dodatkowe wsparcie należy do Związku ZIT – dodaje minister Puda. Warunkiem otrzymania środków jest jak najszybsze aneksowanie umów o dofinansowanie i wydanie środków – wydatki są kwalifikowalne do końca roku. Związki ZIT rozpoczęły już procesy aneksowania umów o dofinansowanie.
PROJEKTY TRAMWAJOWE POIIŚ – PRZYKŁADY
GDAŃSKI PROJEKT KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ – ETAP IVA
- Wkład UE: 325 mln zł
- Zakres projektu: Budowa linii tramwajowej na ul. Nowej Bulońskiej Północnej oraz ul. Nowej Warszawskiej. Miasto przebudowało infrastrukturę tramwajową na ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Na gdańskie tory wyjechały też zupełnie nowe pojazdy, które zastąpiły wysłużony tabor. Na przystankach tramwajowych pojawiły się nowe wiaty i tablice informacji pasażerskiej.
- Zakończony główny zakres rzeczowy projektu
BUDOWA LINII TRAMWAJOWEJ WZDŁUŻ TRASY ŁAGIEWNICKIEJ
- Wkład UE: 98 mln zł
- Zakres projektu: Wybudowano i przebudowano 2,6 km linii tramwajowej, w tym: powstała nowa linia tramwajowa wraz z siecią trakcyjną i systemami bezpieczeństwa, sterowania i zasilania oraz odwodnienia, przebudowana została linia tramwajowa wzdłuż ul. Zakopiańskiej, wraz z przebudową jezdni na ul. Zakopiańskiej. Przebudowana została także pętla tramwajowa na osiedlu Kurdwanów.
- Projekt zakończony
Szczecin: BUDOWA NOWYCH TRAS TRAMWAJOWYCH
- Wkład UE: 100 mln zł
- Zakres projektu: Wybudowano 3 km linii tramwajowej wzdłuż ul. Arkońskiej oraz ul. Szafera. Powstała także nowa pętla tramwajowa w pobliżu Hali Widowiskowo- Sportowej.
- Projekt zakończony
BUDOWA TRASY TRAMWAJOWEJ OD PĘTLI WILCZAK DO NARAMOWIC W POZNANIU
- Wkład UE: 109 mln zł
- Zakres projektu: Wybudowano trasę tramwajową wzdłuż ul. Naramowickiej, od pętli tramwajowej Wilczak do nowo wybudowanego przystanku przy ulicy Błażeja. Wybudowany został także wiadukt tramwajowy nad ul. Lechicką oraz parkingi rowerowe.
- Projekt zakończony
FEnIKS 2021-2027