Tramwaje

Tramwaje Avenio trafią do Norymbergi

Do końca 2022 r. 12 czteroczłonowych, niskopodłogowych tramwajów Avenio od Siemens Mobility ma trafić do Norymbergi. Zamówienie z opcją na 75 dodatkowych pojazdów, które można zamówić do 2034 r. złożyła spółka VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft Nürnberg.

Pojazdy mają konstrukcję modułową. Czteroczłonowe tramwaje Avenio zapewniają miejsce dla około 218 pasażerów (dla normy 4 pas./m2). Przestronne i jasne wnętrze jest wyposażone w dwa duże wielofunkcyjne obszary dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Ergonomiczne fotele i uchwyty zwiększają wygodę pasażerów, a osiem par drzwi umożliwia płynną i szybką wymianę podróżnych. Dodatkowo pasażerowie mogą skorzystać z sieci Wi-Fi.

Tramwaje, które wjadą na norymberskie tory, mają zostać dostosowane do potrzeb VAG. Pojazdy będą miały szerokość 2,3 m i długość 36,85 m. Każdy moduł będzie posiadał własny, centralnie umieszczony wózek. Zamawiający planuje tzw. obszary wielofunkcyjne w obszarze dostępu sześciu podwójnych drzwi, aby zaoferować więcej miejsca na pokładzie. W powstałej przestrzeni ma znaleźć się miejsce na wózki inwalidzkie oraz rowery poza godzinami szczytu.

W całości niskopodłogowe tramwaje będą prawdopodobnie kursować na nowych liniach lub zostaną wykorzystane do rozszerzenia istniejącej oferty operatora.

Sabrina Soussan, CEO Siemens Mobility, powiedziała, że:

Utrzymujemy wieloletnie partnerstwo ze spółką VAG. Razem wprowadzaliśmy pierwszy zautomatyzowany system metra w Niemczech, a teraz rozwijamy tu także inne segmenty transportu publicznego w oparciu o nasze tramwaje Avenio.

 

Należy pamiętać, że w Norymberdze eksploatowane są tramwaje różnych typów od różnych producentów, zaś niedawno spółka VAG Nürnberg dodatkowo prowadziła próby wykorzystując pojazdy wypożyczone z innych miast. Tym bardziej cieszymy się, że finalnie wybrano tramwaj Avenio w jego bazowej konfiguracji – dodała Sabrina Soussan.

 

Pojazdy charakteryzują się wysokimi standardami, jeśli chodzi o kwestie proekologiczne. Modułowa konstrukcja Avenio pozwala na recykling ponad 90% materiałów użytych do jego budowy. Odznaczający się wysoką sprawnością układ napędowy pozwala na sprawną rekuperację energii hamowania, którą można odprowadzić z powrotem do sieci lub wykorzystać np. do ogrzewania wnętrza. Tramwaje wykorzystują wyłącznie energooszczędne oświetlenie LED. Niskie obciążenie koła / szyny ogranicza emisję hałasu, dodatkowo pojazdy wyposażone są w „bezgłośne” hamulce elektryczne. 

Całkowity koszt zamówienia 12 pojazdów szacuje się na 44 milionów euro / 3,67 miliona euro za tramwaj. Zakup jest współfinansowany ze środków niemieckiego landu na mocy ustawy o finansowaniu transportu miejskiego i pakietu środków kontroli zanieczyszczenia powietrza w Bawarii. 

Tramwaje Avenio zostały zamówione m.in. do Hagi, Bremy, Monachium, Kopenhagi, czy Doha. Warto zaznaczyć, że w lipcu ub. r. Monachium, które posiada już 30 tramwajów Avenio, skorzystało z prawa opcji i zamówiło kolejne 73 niskopodłogowe pojazdy. Dostawa pierwszych tramwajów do stolicy Bawarii planowana jest w 2021 r., a wartość kontraktu wynosi ponad 200 milionów euro.

Dodaj komentarz