Pasażer Tramwaje

Tramwaje wyjechały na al. Pawła Adamowicza

Aleją Pawła Adamowicza kursują już tramwaje. Pierwszy odjechał dziś (30.06) o godz. 4.35 z przystanku „Lawendowe Wzgórze”. Punktualnie o godz. 7.30 do podróżujących dosiadła prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. Testowała ona nową trasę m.in. w towarzystwie miejskich i dzielnicowych radnych.

Fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

Aleja Adamowicza łączy kilka dużych gdańskich dzielnic: Jasień, Ujeścisko-Łostowice i Piecki-Migowo.

– To duża radość. Przyjechałam tramwajem, tutaj na pętlę “Ujeścisko”, ze Śródmieścia. Trasa linii 12 to chyba najdłuższa obecnie trasa w całym Gdańsku, bo kursuje aż z Oliwy do Ujeściska, do ul. Lawendowe Wzgórze – podkreślała prezydent Dulkiewicz. – Oczywiście, ciąg dalszy nastąpi. Jesteśmy w procesie wyłaniania wykonawcy dla Nowej Warszawskiej, czyli łącznik pomiędzy pętlą “Ujeścisko” z al. Havla. To wszystko także dzięki dobrze napisanym projektom i pozyskanym środkom unijnym. Proszę sprawdzać rozkłady jazdy, ponieważ sporo się pozmieniało – zaapelowała na koniec.

 

Pierwszy przejazd skomentowała także dla dziennikarzy przewodnicząca RMG.

– Jesteśmy tutaj o 7.30, ale mieszkańcy kursują nową trasą już od kilku godzin. Mam nadzieję, że wielu gdańszczan będzie korzystało z tej linii. Wszyscy czekaliśmy na uruchomienie tej trasy – dodała przewodnicząca RMG Agnieszka Owczarczak.

 

Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Sebastian Zomkowski, przypomina, że oddana właśnie nowa trasa tramwajowa jest pierwszym etapem przyszłej trasy GPW, czyli Gdańsk Południe – Wrzeszcz.

– Z tego miejsca (pętla “Ujeścisko”) rozbudowana będzie trasa w kierunku al. Havla (tzw. Nowa Warszawska – red.). Odcinek trasy prowadzący na południe, gdzie obecnie prowadzi trasa do ul. Lawendowe Wzgórze, to będzie tzw. Nowa Bulońska Południowa. Dzięki niej, w przyszłości, dojedziemy prawie do ul. Świętokrzyskiej. No i najważniejszy fragment, al. P. Adamowicza w kierunku Piecki-Migowo, i następnie z Piecek-Migowa do Wrzeszcza. Kiedy zostanie wybudowana, powstanie pełny ring – pełna trasa GPW. Wówczas mieszkańcy z osiedli południowych ekspresowo będą dojeżdżać do Wrzeszcza – przypomina dyrektor Zomkowski.

 

Nowa trasa tramwajowa nie usprawni jednak przejazdu do centrum. Zgodnie z wcześnejszymi analizami, zwiększy komfort podróży do innych części miasta.

– Można wsiąść do autobusu i dojechać do pętli przy al. Havla albo do węzła przesiadkowego “Siedlce” i tam wygodnie przesiąść się na tramwaj w kierunku centrum. Co jednak istotne, z pętli “Ujeścisko”, jak i na całej trasie w al. Adamowicza, można dojechać już tramwajem do Piecek-Migowa, np. do przystanku przy ul. Warneńskiej, i tam przesiąść się na linie autobusowe w kierunku Wrzeszcza. W najbliższych tygodniach będziemy uruchamiać linię autobusową 129, która będzie dość często dowozić pasażerów właśnie z tramwaju linii 12 w kierunku Wrzeszcza – zapowiada dyrektor Zomkowski.

 

Do tramwaju wsiadł dziś także Tomasz Torcz, przewodniczący Rady Dzielnicy Jasień, który przypomniał, że południe Gdańska, pod kątem komunikacyjnym, ma bardzo duże potrzeby.

– Ta trasa to dobry pierwszy krok. Czekamy na Nową Warszawską – na domknięcie ramy komunikacyjnej. Czekamy też na więcej połączeń, w tym bezpośrednich, ponieważ konieczność trzech przesiadek, jak jedzie się stąd np. do Olivia Business Centre (znajduje się w Oliwie przy al. Grunwaldzkiej), jest dosyć uciążliwa – przyznał przewodniczący Torcz. – Jeśli chodzi o nową trasę tramwajową, to widzę przede wszystkim duży potencjał w dojazdach studentów na uczelnie i dla osób pracujących we Wrzeszczu.

 

Prace przy inwestycji torowo-drogowej dobiegają końca. Na finiszu są roboty na części ul. Jabłoniowej. Te potrwają kilka tygodni. Do użytku trasa oddana zostanie pod koniec sierpnia. Na przełomie września i października zainstalowana zostanie zaś winda przy przystanku na wysokości ul. Lawendowe Wzgórze.

– I na tym zakończy się realizacja całej inwestycji – zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje realizację tego projektu.

 

W ramach inwestycji powstała dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecina m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończy się na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano pięć przystanków komunikacji miejskiej:

  • „Królewskie Wzgórze” przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Nową Wołkowyską,
  • „Łabędzia” przy al. Adamowicza, na wysokości ul. Łabędziej,
  • „Stolema” przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Stolema,
  • „Zabornia” przy al. Adamowicza, w rejonie skrzyżowania z ul. Kartuską,
  • „Lawendowe Wzgórze” – dla krańca tramwajowego przy ul. Nowej Bulońskiej, w rejonie osiedla Lawendowe Wzgórze i Przedszkola nr 68 oraz dla przystanku autobusowego w tej lokalizacji.

W rozkładach jazdy pojawi się też nazwa „Ujeścisko” – dla całego węzła integracyjnego u zbiegu ul. Jabłoniowej i Warszawskiej, który także zbudowano w ramach tej inwestycji.

Poza tym powstał węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowy tzw. “Węzeł Zabornia”.

Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.

Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

Źródło: gdansk.pl