W piątek, 18 grudnia Polski Instytut Transportu Drogowego zorganizował konferencję prasową, podczas której zaprezentował swoją najnowszą publikację ,,Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse”.
Raport zawiera najważniejsze zagadnienia dotyczące transportu intermodalnego i Nowego Jedwabnego Szlaku. W publikacji znajdziemy informacje dotyczące zintegrowanych jednostek ładunkowych i środków transportu. Mamy również okazję przyjrzeć się wszystkim korytarzom Nowego Jedwabnego Szlaku i Inicjatyw Wspierających, w tym m.in. Inicjatywie Trójmorza. Raport wzbogacony został także o opinie ekspertów z branży TSL.
– Z wielką przyjemnością oddajemy w Państwa ręce publikację, którą można traktować jako kompendium wiedzy o transporcie intermodalnym oraz Nowym Jedwabnym Szlaku. Oba tematy są przedmiotem zainteresowania opinii publicznej, przedsiębiorców i polityków, a wszystko wskazuje na to, że z upływem czasu zainteresowanie to będzie wzrastać. Publikacja może stać się cennym źródłem wiedzy zarówno dla studentów i osób interesujących się transportem intermodalnym, jak i dla przedstawicieli biznesu czy administracji publicznej – mówi Marcin Wolak, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Raport składa się z dwóch części. W pierwszej autorzy wyjaśniają czym jest transport intermodalny, omawiają przebieg jego procesu, wymieniają konkretne rozwiązania proponowane przez producentów i sięgają po statystyki. Wspominają również o COVID-19 i jego wpływie na transport intermodalny. Ponadto, omówione zostały wyniki finansowe armatorów, a na podstawie własnych badań autorzy omówili problemy w organizacji przewozów intermodalnych. Druga część dotyczy Nowego Jedwabnego Szlaku. Przedstawiono w niej inwestycje i projekty, przyglądając się infrastrukturze, interesariuszom, wolumenie i strukturze towarów. Autorzy raportu dokonują analizy słabych i mocnych stron poszczególnych odcinków, a na koniec wraz z ekspertami przyjrzeli się temu, jaki potencjał dla Polski kryje się w Inicjatywie Pasa i Szlaku.
– O barierach w transporcie intermodalnym mówi się od wielu lat. Niedostosowanie infrastruktury kolejowej, niska prędkość handlowa, a także słabo rozwinięta sieć terminali lądowych – to tylko niektóre z nich. W czasie pandemii zwiększyła się świadomość zalet tego rodzaju transportu. Podczas COVID-19 pojawiła się szansa dla rozwoju cyfryzacji i transportu intermodalnego, a dzięki wykorzystaniu ich potencjału, cały łańcuch dostaw będzie bardziej niezawodny. Tematyka publikacji jak najbardziej wpisała się w trend rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Branża na bieżąco powinna dostosowywać się do dynamicznych zmian i inwestować w nowe rozwiązania – podsumowuje publikację dr inż. Justyna Świeboda, koordynator merytoryczny i współautor raportu.
Raport można bezpłatnie pobrać na stronie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: www.pitd.org.pl.