PRZYWRÓCENIE ZAUFANIA
Zadaniem transportu publicznego, a w zasadzie jego organizatorów, na czas po pandemii polega na podjęciu takich działań, aby uspokoić pasażerów i przywrócić zaufanie do korzystania z tramwaju, autobusu czy pociągu. Odpowiedzialność za to powinny wziąć na siebie władze polityczne- krajowe i lokalne, operatorzy, przewoźnicy oraz sami pasażerowie. Istotnym w tym wypadku jest to, aby organizatorzy transportu byli w stałym kontakcie z lokalnymi, regionalnymi i krajowymi władzami. Celem współpracy winno być monitorowanie sytuacji w celu zmniejszenia krótko- i, w szczególności, długoterminowych skutków obecnego kryzysu. Efektywne reakcje na optymalizację i dostosowanie sieci i usług, wspierane przez rozwiązania technologiczne i elastyczność, wpłyną na inteligentne podróże. Wymaga to jednak między innymi stosowania w miejscach pracy i szkołach rozłożenia godzin pracy w celu zminimalizowania tłumu w godzinach szczytu, a tam gdzie to możliwe, należy kontynuować pracę zdalną.
Podczas dojazdów do pracy należy natomiast stosować się do następujących zaleceń:
- noszenie masek;
- dezynfekacja;
- wentylacyjna i cyrkulacja powietrza.
NOWA MOBILNOŚĆ
Według UNIFE nadszedł czas na opracowanie nowych rozwiązań, których celem będzie wspieranie zrównoważonego rozwoju społecznej. Globalne programy takie jak Porozumienie Paryskie w sprawie zmian klimatu czy Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju do roku 2030 powinny być natychmiast wdrożone. Rządy na wszystkich szczeblach powinny inwestować w infrastrukturę społeczną miast, w szczególności w systemy opieki zdrowotnej, edukacji i transportu publicznego.
Sam transport zbiorowy powinien stanowić priorytet bowiem przynosi on znaczące korzyści gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Jest to bowiem usługa integracyjna i łatwo dostępna, z której mogą korzystać wszyscy, niezależnie od pozycji społeczno-gospodarczej. Na podstawie wyników naukowych i praktycznych doświadczeń można uznać, że publiczny transport podejmuje odpowiednie środki w celu zmniejszenia zagrożeń do poziomu, który jest możliwy do opanowania i zaakceptowania przez użytkowników. Należy zatem podjąć dodatkowe wysiłki w celu zdecydowanego informowania społeczeństwa o korzyściach płynących z transportu publicznego i przywracania zaufania obywateli.