Analizy Raport z Polski Wydarzenia

Transport publiczny bezpieczny w czasach pandemii

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Publicznego (UITP) przedstawiło krótki raport dotyczący transportu publicznego w dobie COVID-19. Miał on odpowiedzieć na pytanie- czy jest on bezpieczny w czasach pandemii? Czy trzeba go unikać na rzecz innych środków transportu?

UITP podkreśla, że transport publiczny okazał się niezbędny w ostatnich miesiącach. Zagwarantowanie dostępu i ciągłości do podstawowych usług wymagało zapewnienia mobilności podstawowych pracowników pierwszej linii.

Operatorzy transportu musieli dostosować się do nowych okoliczności poprzez zwiększenie zdolności operacyjnych, inwestycji w nowe rozwiązania i technologie oraz środki bezpieczeństwa. I to pomimo znacznego spadku przychodów tak związanym z obniżeniem liczby przewiezionych pasażerów i zwiększonymi wydatkami na środki sanitarne. Problem spadku ilości pasażerów wiąże się nie tylko z obostrzeniami narzuconymi przez władze. Na zachowanie pasażerów i uznanie komunikacji zbiorowej za niebezpieczną wpłynęły komunikaty medialne w których nawoływano do podróżowania samochodem czy rowerem.

UNIFE zaznacza jednak, że istniejące dowody potwierdzają, że w przypadku wdrożenia środków zalecanych przez odpowiednie organy ryzyko złapania Covid-19 w transporcie publicznym jest bardzo niskie. Przy zastrzeżeniu, że zero ryzyka nie istnieje, transport publiczny pozostaje jednym z najbezpieczniejszych sposobów poruszania się po mieście i utrzymania miast przy życiu.  Dzięki odpowiednim środkom bezpieczeństwa transport publiczny jest strefą wolną od COVID-19.

ZAANGAŻOWANIE TRANSPORTU PUBLICZNEGO

Specyfika miesięcy pandemicznych wymusiła na operatorach i przewoźnikach zastosowanie szczególnych środków:

  • dostosowanie systemu dostaw;
  • skalowanie i wzmacnianie procedur czyszczenia i dezynfekcji;
  • dostarczanie sprzętu ochronnego personelowi i pasażerom;
  • zapewnienie przestrzegania przez personel i pasażerów przepisów zdrowotnych;
  • zwiększenie poziomu naturalnej wentylacji i wymiany powietrza;
  • przyspieszenie cyfryzacji i wdrażanie narzędzi informatycznych w celu lepszego monitorowania operacji;
  • przewidywanie liczby podróżujących i zajętości miejsc w pojazdach i dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym w celu uniknięcia tłumów;
  • organizowanie płatności zbliżeniowych;
  • zapewnianie swoim pracownikom i klientom regularnej, przejrzystej komunikacji.

Zastosowane rozwiązania potwierdziły, że władze i operatorzy wykazali się zdolnością do przystosowania oraz silnym poczuciem odpowiedzialności i zaangażowania wobec swoich pracowników i społeczności.

Czytaj dalej >