Umowa na opracowanie projektu budowlanego strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią podpisana. Było to możliwe dzięki pozyskanej z Unii Europejskiej dotacji dla Centralnego Portu Komunikacyjnego z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Kontrakt pozwoli sfinansować pełną dokumentację projektową, projekt budowlany oraz dokumenty potrzebne do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-km odcinka KDP na linii Warszawa – CPK – Łódź.
Koszt prac to prawie 350 mln zł, z czego do 85 proc. sfinansuje je UE. Linia kolejowa Warszawa-Łódź – Poznań/Wrocław to część tzw. kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.
– Unijne dofinasowanie dla prac projektowych między Warszawą i Łodzią to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów kolei w Polsce – komentuje Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej. – Komisja Europejska po raz kolejny doceniła strategiczne znaczenie kolejowych projektów CPK. Projektowana linia KDP pozwoli na włączenie lotniska CPK do sieci szybkich połączeń kolejowych, w związku z czym jest dla nas inwestycyjnym priorytetem
Warszawa – Łódź – trwają prace projektowe
Linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK od listopada ubiegłego roku przygotowuje konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od lotniska do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału przyszłego roku.
– Spółka CPK realizuje europejskie cele transportowe, a UE wspiera budowę infrastruktury CPK – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. – Nowa linia kolejowa między Warszawą a Łodzią to kluczowy odcinek realizowanego przez nas nowego systemu transportu. Po pierwsze, zapewni komfortowy dojazd do lotniska CPK. Po drugie, jako element kolejowego „igreka” połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań oraz liczne ważne ośrodki po drodze. Cieszy, że nasze projekty mogą liczyć na stabilne wsparcie ze strony Komisji Europejskiej
Dofinansowanie dla CPK zostało przyznane za pośrednictwem Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) w ramach drugiego naboru Instrumentu Łącząc Europę 2 (Connecting Europe Facility – CEF 2).
– To pierwsza umowa między CINEA a CPK na wsparcie w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 – mówi Jarosław Orliński, dyrektor departamentu programów infrastrukturalnych w MFiPR.
O dofinansowaniu inwestycji mówiła także Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Dofinansowanie w wysokości ponad 290 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy Kolei Dużych Prędkości to kolejny krok w kierunku rozwoju korytarza TEN-T Morze Północne – Bałtyk oraz budowy spójnej i zrównoważonej sieci transportowej w Polsce – komentuje Joanna Lech. – Cieszę się, że wsparcie beneficjentów przez CUPT przekłada się na powstawanie inwestycji o tak dużej skali
Skróci się czas przejazdu
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy półtorej godziny). Pasażerowie dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.