Ukrzaliznytsia odbudowała i otworzyła „Linię 102”, łączącą Ukrainę z Polską. To kolejny krok przewoźnika do rozwoju połączeń kolejowych z Unią Europejską. Inwestycja obejmowała przebudowę odcinków prowadzących z Chyrowa (obwód lwowski) do Polski oraz Chyrów – Sambor.
– Ukończenie wszystkich prac infrastrukturalnych zajęło kolejarzom mniej niż rok – informuje Aleksander Kamyszyn, prezes Zarządu JSC „Ukrzaliznycia”. – Projekt ten jest niezwykle istotny dla bezpieczeństwa Ukrainy, rozwoju potencjału eksportowego, a także mobilności mieszkańców. W przyszłości zaś korzyści z linii czerpać będzie także strona polska.
Gabinet Ministrów Ukrainy oczekuje obecnie na zgodę na otwarcie przez przedstawicieli PKP dwóch przejść granicznych z Polską oraz uruchomienie pociągu pasażerskiego trasie.
W ramach prac na odcinkach przebiegających przez terytorium Ukrainy wyremontowano około 68,3 km torów. To: 29,5 km torów o szerokości 1520 mm, 8,6 km torów modelu europejskiego 1435 mm, a 30,2 km torów łączonych.
Ponadto Ukrzaliznytsia wyremontowała 10 mostów, 4 perony pasażerskie, 9 budynków i budowli o przeznaczeniu technologicznym oraz stacje kolejowe w Chyrowie, Niżankowyczach i Starżawie.
Ostatni raz pociąg Warszawa — Zaguz kursował na tej linii w 1994 roku. W 2010 r. przestały kursować pociągi Ustrzyki Dolne — Chyrów i Jasło — Chyrów. Teraz pociągi wrócą na linię.
Przebudowa trasy kolejowej umożliwia skrócenie odległości przejazdu z granicznej miejscowości Krościenko w regionie bieszczadzkim przez terytorium Ukrainy do Przemyśla. Obecnie zaś, by dotrzeć z Krościenka do Przemyśla przez terytorium Polski, trzeba przejechać 269 km. Przez stację w Chyrowie odległość ta wyniesie 53 km.
Ponadto wprowadzenie ruchu przez ukraińską stację w Chyrowie stanie się najszybszym połączeniem kolejowym między kilkoma powiatami województwa podkarpackiego.
Na początku lutego 2022 roku w Krasiczynie odbyło się spotkanie szefów resortów infrastruktury Ukrainy i Polski. W jego trakcie osiągnięto porozumienie ws. realizacji szeregu projektów infrastrukturalnych, wpływających na rozwój kolei po stronie Ukrainy, a także Polski. Wśród nich jest przywrócenie połączenia kolejowego na odcinku Malhowice – granica państwa (Ukraina) – Niżankowycze – Chyrów – Starżawa – granica państwa (Ukraina) – Krościenko.