Prezes UTK opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący stwierdzonych przypadków pęknięć konstrukcji wagonów służących do przewozu kontenerów serii Sggrs. Uszkodzenia stwierdzono dotychczas w 20 wagonach spośród niemal 200 eksploatowanych w Polsce. Prezes UTK wydał decyzje o wyłączeniu ich z eksploatacji.
Przypadek ten powinien przypomnieć przewoźnikom kolejowym o ryzyku występowania uszkodzeń wagonów również w miejscach zasłoniętych przez przewożone towary.
Prezes UTK wydał także alert bezpieczeństwa do pozostałych europejskich krajowych organów ds. bezpieczeństwa w tej sprawie. Wagony Sggrs są bowiem eksploatowane w ruchu międzynarodowym, ich utrzymaniem zajmuje się słowacki podmiot odpowiedzialny za utrzymanie, a ponadto są zarejestrowane w Niemczech i posiadają niemieckie zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji.
Prezes UTK zwraca również uwagę na konieczność uwzględnienia przez przewoźników kolejowych i podmioty odpowiedzialne za utrzymanie ryzyka związanego z możliwością powstawania uszkodzeń konstrukcji, których wykrycie może nie być możliwe przez dłuższy czas podczas normalnej eksploatacji. W opisywanym przypadku pierwsze uszkodzenia wagonów nie zostały wykryte podczas normalnej eksploatacji, lecz dopiero w trakcie procesu przekazywania wagonów właścicielowi po zakończeniu dzierżawy u jednego z przewoźników.
Alert bezpieczeństwa wraz z dodatkowymi materiałami fotograficznymi dostępny jest TUTAJ