Inwestycje Tramwaje

Vantaa stawia na tramwaj. Budowa nowej linii ruszy w 2024 r.

Rada Miejska Vantaa (Finlandia) podjęła decyzję o budowie linii tramwajowej. Inwestycja ruszy w 2024 r. Pierwsze tramwaje wyjadą na trasę pięć lat później.

Za budową linii tramwajowej Vantaa głosowało 41 z 67 radnych. W ramach inwestycji powstać ma 19,3 km trasy, łączącej lotnisko Helsinki – Vantaa z regionem Hakunila i stacją metra Mellunmäki. W ramach prac zmiany zajdą także na pobliskich ulicach, ścieżkach rowerowych i terenach zielonych.

Całkowity koszt budowy nowej linii tramwajowej wynosi 606 mln euro, z czego miasto Vantaa pokryje 414 mln euro. Zgodnie z założeniem, ok. 30 proc. kosztów całkowitych (ok. 177 mln euro) pokryć miałaby dotacja państwowa MAL. Obecnie w sprawie tej trwają negocjacje. Decyzja znana ma być jesienią 2023 r. Zgodnie z ustaleniami rady, inwestycja może rozpocząć się dopiero po potwierdzeniu partycypacji miasta w finansowaniu budowy.

Środki na budowę nowej linii tramwajowej pochodzić będą z zaciągniętego kredytu. Koszty będą więc rozłożone w czasie.

Szacuje się, że inwestycja będzie generować przychody dla miasta już na etapie budowy. Będą to m.in. środki ze sprzedaży i dzierżawy gruntów oraz odszkodowań za użytkowanie gruntów. W dłuższej perspektywie pieniądze te pokryją koszty budowy.

Tramwaj to inwestycja w przyszłość Vantaa – mówi burmistrz Ritva Viljanen. – Połączy regiony i umożliwi zrównoważony wzrost poprzez rozwój infrastruktury miejskiej. Gospodarka naszego miasta stoi na solidnym gruncie. Nasz portfel kredytowy jest najniższy od ponad dziesięciu lat. Dlatego możemy pozwolić sobie zaciągnąć kredyt, by wdrożyć nasze plany transportowe w życie, jednocześnie kontynuować inne inwestycje budowlane. W budowę linii tramwajowej zainwestujemy około 130 mln euro.

 

Tramwaj Vantaa – przetarg jesienią

Przetarg na realizację inwestycji miasto ogłosi jesienią 2023 r. Procedura potrwa do wiosny. Tramwaj wyjedzie na tory pięć lat później – po fazie testów.

Vantaa określa budowę linii tramwajowej, jako najważniejszy kierunek rozwoju miasta w nadchodzących dziesięcioleciach. Wzdłuż linii powstać może nawet 60 tys. nowych mieszkań i 30 tys. nowych miejsc pracy.

Poparcie dla inwestycji wyrazili Socjaldemokraci, Zieloni oraz Lewicowcy. Głosując za tramwajem podkreślili, że to inwestycja w przyszłość gminy.

Nie zabrakło jednak głosów sprzeciwu. Radni, którzy nie głosowali za realizacją tej inwestycji, mówili o niepewnej sytuacji gospodarczej i zwiększonych szacunkowych kosztach projektu. Od roku 2019 wyliczone koszty wzrosły bowiem o prawie 57 proc.

Partia Finów i Chrześcijańscy Demokraci stwierdzili, że pomysł budowy tramwaju powinien zostać odrzucony lub zwrócony do miasta, do dalszego rozważenia.

– Dziś bardziej inwestycji wymagają usługi społeczne i zdrowotne, nie zaś transport – mówił Niilo Kärki, Przewodniczący Partii Finów.

 

Swój głos sprzeciwu wygłosiła w trakcie posiedzenia także Erika Veltheim (Finowie).

– Korzyści ekonomiczne z tramwaju są spekulacyjne. Nie mamy gwarancji, że nowy rząd zapewni projektowi oczekiwane wsparcie miasta – mówiła.

 

Tramwaj w Vantaa wzmocni funkcjonowanie stacji kolejowej Tikkurila, jako węzła przesiadkowego i przyspieszy ekspansję centrum w kierunku Jokiniemi i Väritehdas. Linia zapewni łatwiejszy dojazd także do centrum handlowo-rozrywkowego Jumbo-Flamingo.

Dodaj komentarz