Inwestycja między Czempiniem a Dolnym Śląskiem umożliwi zwiększenie prędkości składów pasażerskich do 160 km/h na całej trasie między Poznaniem a Wrocławiem. Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą między stolicami województw w ok. 1:30 h. Poprawi się przepustowość linii, co umożliwi przewoźnikom zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Zapewniony będzie sprawny transport towarów międzynarodowym korytarzem kolejowym. Wzrośnie komfort podróży i poziom bezpieczeństwa.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” ma wartość ok. 1,5 mld zł i realizowany jest przy współudziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Dofinansowanie wynosi ok. 1 mld zł.