Na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie rozpoczął jazdy testowe pierwszy 5-członowy Impuls 2, wyprodukowany przez NEWAG dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Pierwsze składy dotrą do stolicy wiosną 2022 r.
Testy odbywają się m.in. w Ośrodku Eksploatacji Toru Doświadczalnego IK nieopodal Żmigrodu. To jedyny taki obiekt w Polsce i jeden z sześciu w Europie. Eksploatacja składu odbywa się na pętli o długości 7 725 m.
– Nasz nowy pojazd musi przejść badania układu hamulcowego, elektryki, hałasu, dynamiki czy osiągów trakcyjnych. Będzie także sprawdzany pod kątem TSI PRM, czyli dostępności dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – powiedział Alan Beroud, Prezes Zarządu Szybkiej Kolei Miejskiej. – Zanim zostanie odebrany musimy mieć absolutną pewność, że jest sprawny technicznie, a także bezpieczny dla naszych pasażerów i pracowników – dodał.
Realizacja kontraktu przebiega zgodnie z harmonogramem. Pierwsze pojazdy trafią do stolicy wiosną 2022 r.
– Realizacja kontraktu dla stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej odbywa się zgodnie z ustalonym harmonogramem produkcji. Kolejne pudła pojazdów Impuls drugiej generacji są przygotowywane do naniesienia odpowiednich powłok lakierniczych, a następnie zabudowy i montażu wnętrza. Jestem pewny, że podróżni i pracownicy SKM docenią komfort i bezpieczeństwo podróży sprawdzonymi pojazdami z platformy Impuls – powiedział Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG SA.
Warszawska Szybka Kolej Miejska zamówiła z nowosądeckiej firmy 21 pojazdów – 15 pociągów 5-członowych, a także 6 pociągów 4-członowych. Pozwoli to na elastyczne organizowanie przewozów w godzinach szczytu.
W tandemie złożonym z dwóch 4-członów, który w lecie przyszłego roku jako pierwszy zabierze pasażerów na pokład wygodnie usiądzie 288 osób. W dwóch 5-członach dostępne będą aż 372 miejsca siedzące.
Producent wyposaży pojazdy w klimatyzację, Wi-Fi, porty USB oraz system informacji pasażerskiej. Ponadto wewnątrz znajdą się automaty biletowe i defibrylatory AED.
Dodatkowym rozwiązaniem dla maszynisty będą drzwi w kabinie. Dzięki nim prowadzący skład będzie mógł go bezpiecznie opuścić, bez przechodzenia do strefy pasażerskiej.
Wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi blisko 668 milionów złotych brutto, z czego blisko 203 miliony pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Umowa z Newagiem obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi pociągów oraz siedmioletnie serwisowanie.