Z Warszawy do Białegostoku w 98 minut? Taki rekordowy czas przejazdu zapowiadają od 1 września PKP Polskie Linie Kolejowe i Ministerstwo Infrastruktury, informując o jesiennej korekcie rozkładu jazdy pociągów. To nie wszystko! Jak dotychczasowe inwestycje torowe wpłyną na czas przejazdu pociągiem po Polsce?
Korekta rozkładu jazdy pociągów pozwoli szybciej dojechać m.in. z Warszawy do Poznania, Szczecina i Białegostoku. Pasażerowie skorzystają także z nowych przystanków w Łodzi, Grudziądzu, Koszalinie i Głownie. Od września PKP PLK wprowadzą zmiany w kursowaniu pociągów, z uwagi na prowadzone inne, miliardowe inwestycje kolejowe.
Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 1 września do 9 listopada br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych, a wykonawcom zapewnić warunki do kontynuacji prac. Zmiana rozkładu pozwala jednocześnie na uruchamianie połączeń pasażerskich, transport towarów oraz prowadzenie największych od lat inwestycji na kolei, które poprawiają komfort, dostępność i bezpieczeństwo podróży koleją.
Krótsze czasy przejazdu
- Poznań – Warszawa – 2 godz. 18 min.;
- Kraków – Bochnia – ok. 22 min.;
- Warszawa – Szczecin – 4 godz. 32 min
- Warszawa – Białystok (pilotaż) – 98 minut
- Łódź – Białystok – Łódź (pilotaż) – 1 godz. 12 min.
Od września z Poznania do Warszawy pojedziemy w czasie 2 godz. 18 min, a ze stolicy do Szczecina w czasie 4 godz. 32 min (pociąg EIC 1804/8105 Sedina). Podobny czas przejazdu na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin będzie miał także pociąg EIC 1800/8101 Chrobry.
W rekordowym czasie 1 godz. 38 min pojedziemy również z Warszawy do Białegostoku. Tę trasę pociąg pokona szybciej niż samochód o około pół godziny. Bezpośrednie szybkie połączenie z Warszawy do Białegostoku (bez zatrzymań na stacjach pośrednich) ma charakter pilotażowy. Również mieszkańcy województwa łódzkiego zyskają szybkie połączenia do Warszawy. Będzie to pociąg PKP Intercity relacji Łódź – Białystok – Łódź (IC 1106/1007 Esperanto), który zatrzyma się tylko w stolicy. Dzięki temu podróż ze stacji Łódź Widzew do Warszawy Zachodniej wyniesie 58 min, a z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Centralnej – 1 godz. 12 min. Ponadto, krótszy o kilka minut będzie także przejazd na trasie Kraków – Bochnia. Większość pociągów będzie pokonywać tę trasę w ok. 22 min. Krótsze czasy przejazdu to efekt prowadzonych prac na sieci kolejowej, reorganizacji siatki połączeń kolejowych oraz mniejszej liczby miejsc zatrzymań po drodze.
Podróże z nowych przystanków
Od 1 września lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Koszalin Politechnika oraz Koszalin Wschodni. Do pociągów wsiądziemy także z nowego przystanku Grudziądz Rządz, Łódź Zarzew oraz Głowno Północne. Na Podkarpaciu oddany zostanie do użytkowania nowy przystanek w Lutoryżu, wybudowany na linii nr 106 Rzeszów – Jasło. Z kolei na Dolnym Śląsku pociągi zatrzymają się na przystanku Strzelce Świdnickie (linia kolejowa Wrocław – Świdnica). Będzie on obsługiwany na żądanie.
Zmiany w kursowaniu pociągów
W związku z rozpoczęciem miliardowej inwestycji w Katowicach, od 1 września ruch pociągów przez główną stację w mieście będzie utrzymany, jednak szeroki zakres robót wymaga wprowadzenia zmian w rozkładzie jazdy. Część składów będzie kursować trasami zmienionymi, część w skróconych relacjach. 9 pociągów PKP Intercity będzie mieć postój na stacji Katowice Ligota z pominięciem stacji Katowice. W wybranych terminach za część pociągów nocnych regionalnych zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).