Na budowie stacji Warszawa Zachodnia ruszyły prace fundamentowe. Wykonawca – firma Soletanche Polska – weszła na plac miesiąc przed planowanym terminem. Pozwoliła na to sprawna współpraca z generalnym wykonawcą – firmą Budimex. Inwestycja realizowana jest między istniejącym wejściem do podziemi i holu kasowego dworca kolejowego, a dworcem autobusowym Warszawa Zachodnia.
Prace przeskoczyły o jeden segment – dlaczego?
Do tej pory prace realizowane były segment po segmencie. Budimex wyburzał istniejącą infrastrukturę na segmentach 1,2,3 i4 (w miejscu peronów 6,7,8 i 9 ). Następnie wykonano płytę stropową i prace prowadzone były w równolegle pod ziemią jak i na powierzchni odtwarzając perony i budując zadaszenie. Następnie przyszedł czas na wyburzenie kolejnych peronów 3,4,5 usytuowanych w ramach segmentu 5. Z tych peronów obsługiwane są głównie połączenia dalekobieżne. Najbardziej newralgicznym dla mieszkańców metropolii jest drożność trakcji usytuowanej między peronami 1 i 2 która obsługuje Szybką Kolej Miejską (SKM). I Warszawską Kolej Dojazdową (WKD).Ten zakres w podziale projektowym sklasyfikowane są jako segment 6. Wykonawca zdecydował się na przyśpieszenie prac projektowo wykonawczych realizując najpierw segment 7 aby jak najdłużej utrzymać płynny ruch połączeń metropolitalnych na stacji Warszawa Zachodnia.
Segment 7. Prace
– Mamy na tym zakresie do wykonania przede wszystkim ściany szczelinowe, które pełnią tutaj rolę obudowy wykopu w trakcie trwania prac ziemnych, fundamentu konstrukcji podziemnego przejścia do hali dworcowej na poziomie -1 jak i tunelu tramwajowego na poziomie -2. Oprócz ścian szczelinowych mamy do wykonania również poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną, którą zrealizujemy podobnie jak na pozostałych segmentach w technologii jet – grouting. Zakończymy nasz zakres wykonaniem rozparcia przy użyciu rozpór stalowych. Tym razem podobnie jak przy realizacji prac na segmencie 1 i 2 pozostałe będą prowadzone w wykopie otwartym – wyjaśnia Marek Wasiluk, Kierownik Projektu z ramienia Soletanche Polska
– Tempo prac na tym segmencie oceniam jako bardzo sprawne. Pracujemy w trybie zmianowym. Nie przeszkadzają nam utrudnienia jakie mieliśmy na przykład na segmencie 5, gdzie z obu stron placu kursowały pociągi, co utrudniało nam dostawy. Z uwagi na okres wakacyjny odbiór materiałów realizowany sprawnie. Na pewno jest tu więcej, kolizji które musimy wziąć pod uwagę realizując nasz zakres jak na przykład tunel pieszy łączący dwa dworce kolejowy z autobusowym. Mobilizację zestawu do ścian szczelinowych zaczęliśmy pod koniec czerwca, a 6 lipca rozpoczęliśmy kopanie pierwszej sekcji. Obecnie mamy zrealizowane 60% zakresu ścian szczelinowych na udostępnionym obszarze. Zostaną do zrealizowania najbardziej newralgiczne sekcje w bliskim sąsiedztwie istniejącego wejścia do podziemia – relacjonuje Łukasz Pluta, Kierownik Robót odpowiedzialny za realizacje zakresu ścian szczelinowych.