W Trzebini PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace zasadnicze przy budowie przejścia podziemnego, nowych peronów oraz bezkolizyjnego skrzyżowania. Inwestycja pozwoliła skrócić czas przejazdu pociągiem na trasie Trzebinia – Kraków i Kraków – Katowice.
Podziemne przejście zastąpiło kładkę dla pieszych. Pasażerowie korzystać już mogą także z dwóch nowych 400-metrowych peronów. Są one szersze i wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów.
Na peronach znajdują się wiaty, ławki, nowe oświetlenie, a także tablice informacji pasażerskiej i nowe nagłośnienie.
Wykonawcy kończą instalację wind i budowę ostatniego, trzeciego peronu. Od 13 grudnia pasażerowie korzystają z krótszych przejazdów pomiędzy stolicami Śląska i Małopolski. Podróż pociągiem z prędkością do 120 km/h zabiera mniej niż 60 minut. Czas przejazdu z Trzebini do Krakowa to nawet poniżej 30 min. W 2021 roku, po zwiększeniu prędkość pociągów do 160 km/h, ten czas jeszcze się skróci.
Nowy wiadukt drogowy w Trzebini zwiększył poziom bezpieczeństwa na torach i usprawnił ruch drogowy. To ostatni z 10 wiaduktów wybudowanych w ramach obecnej inwestycji na trasie z Katowic do Krakowa. Obiekt zastąpił przejazd kolejowo-drogowy na ul. Słowackiego.
Modernizacja stacji w Trzebini i budowa wiaduktu nad ul. Słowackiego to efekt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb”. W ramach projektu zmodernizowano 5 stacji kolejowych i 6 przystanków. W Krakowie wybudowano nowy przystanek Kraków Bronowice. W Jaworznie Szczakowej, Trzebini i krakowskich Mydlnikach powstały 3 lokalne centra sterowania.
Najnowocześniejsze systemy sterowania ruchem wspierają kolejarzy w bezpiecznym i sprawnym prowadzeniu ruchu. W ramach inwestycji wykonawcy przebudowali lub wykonali od podstaw w sumie 53 obiekty inżynierskie, w tym 20 mostów.
Inwestycja warta przeszło 2 mld zł współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.