W sierpniu na gotowych konstrukcjach rozwieszana będzie sieć trakcyjna. Postępuje elektryfikacja linii do portów w Gdyni i Gdańsku. Inwestycja zapewni sprawny i ekologiczny transport. Do trójmiejskich terminali dojadą dłuższe składy z większą ilością towarów.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wart ponad 2,6 mld zł współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. PLK poprawiają kolejowy dostęp do trójmiejskich portów. Prace prowadzone są tak, że zapewniony jest stały dojazd pociągów towarowych do nabrzeży.
Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. powiedział:
– Dzięki elektryfikacji i przebudowie linii do portów pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów. O około 50% zwiększy się przepustowość torów dojazdowych do portów. Inwestycje w Gdańsku i Gdyni są bardzo ważne dla rozwoju portów, ale wpisują się także w modernizację całej sieci kolejowej i rozwój transportu przyjaznego dla środowiska.
Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa stoją już słupy i bramki, czyli elementy konstrukcji, na których w sierpniu będzie rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji oraz na szlakach Gdańsk Główny – Gdańska Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany, w miejscu 30 km starych torów oraz 76 starych rozjazdów przygotowano teren pod nowy układ torowy. Do wzmocnienia gruntu wykorzystano ponad 6,5 tys. żelbetowych pali, a do odwodnienia blisko 150 studni. Układane są nowe tory. Zamontowano blisko 8 km nowej linii oraz 32 rozjazdy. Kończą się prace w nowej nastawni.
Przebudowa linii obejmuje również most na rzece Strzyża oraz przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki komunikacji. Dzięki windom przejście stanie się dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency powiedział:
– INEA z radością odnotowuje postęp w realizacji dwóch projektów wspieranych przez UE w ramach instrumentu CEF. To modernizacja linii kolejowych sieci bazowej TEN-T, prowadzących do dwóch polskich portów w Gdyni i Gdańsku, w korytarzu sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju transportu intermodalnego, a także zwiększenia roli ekologicznego transportu, jakim jest kolej, w przewozie towarów.
Na stacji Gdańsk Port Północny po usunięciu 15 km starych torów i 20 rozjazdów wzmocniono grunt oraz odwodniono teren. Gotowy jest nasyp, na którym ułożono około 7 km toru i 20 nowych rozjazdów. Postępuje elektryfikacja linii. Sieć trakcyjną na nowych konstrukcjach wieszają pracownicy specjalistycznych pociągów. Układana jest instalacja teletechniczna, elektroenergetyczna. Instalowany jest nowy system sterowania ruchem kolejowym. Na terenie prac kładzione są kilometry kabli. Budowane jest oświetlenie torów. Na półmetku znajdują się prace przy modernizacji toru na Westerplatte oraz toru na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski.