Dobiega końca modernizacja torowiska tramwajowego w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. Od poniedziałku (8 lutego br.) przywrócone zostanie bezpośrednie połączenie tramwajowe między Zabrzem a Bytomiem, a obok „piątki” kursować będzie też „dwójka”!
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Generalnego Wykonawcy – krakowskiej firmy KZN Rail Sp. z o.o., która wykonuje modernizację torowiska tramwajowego w Zabrzu Biskupicach, przywrócona zostanie przejezdność linii, dzięki czemu tramwaje znów bezpośrednio połączą Zabrze z Bytomiem.
Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. powiedział:
– Wiemy, że pasażerowie wyczekiwali momentu, gdy linia nr 5 wróci na swoją pełną trasę. Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że to się wydarzy już w najbliższy poniedziałek. Druga dobra wiadomość to ta, że Zabrze i Bytom zyskają jeszcze drugą linię bezpośrednią. Od poniedziałku połączy je linia nr 2.
Do wcześniejszego oddania inwestycji odniósł się Grzegorz Leszczyński, prezes spółki KZN Rail:
– Realizacja tej inwestycji odbywającej się w całości w czasie trwania epidemii koronawirusa, przy administracyjnych obostrzeniach i utrudnieniach w logistyce, to było nie lada wyzwanie. Tym bardziej cieszę, że to zabrzańskie torowisko oddajemy do ruchu na ponad dwa miesiące przed wiążącą nas datą umowną.
Zanim tramwaje ruszą na swoje stałe trasy, konieczne okazało się czasowe wstrzymanie ruchu tramwajów, by wykonać prace przygotowawcze do wznowienia ruchu i przeprowadzić jazdy próbne. Dlatego od piątku do niedzieli (5-7 lutego br.) tramwajowe linie nr 2 i 29 zostały zawieszone, a autobus zastępczej linii T-5 kursuje ze zwiększoną częstotliwością – co 15 minut.
Od poniedziałku (8 lutego br.) w związku z przywróceniem bezpośredniego przejazdu na trasie Zabrze – Bytom wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu tramwajów:
- tramwaje linii nr 2 będą kursować w relacji: Gliwice Zajezdnia – Bytom pl. Sikorskiego,
- tramwaje linii nr 5 będą kursować w relacji: Zabrze Zaborze pętla – Bytom pl. Sikorskiego,
- dla linii nr 1 i 4 nastąpi korekta rozkładu jazdy,
- linia nr 29 oraz autobusowa komunikacja zastępcza T-5 zostaną zawieszone.
O dalszych pracach na linii powiedział rzecznik Spółki:
– Wykonawca ma jeszcze wiele do zrobienia. Jednym z takich elementów jest przystanek Biskupice Ziemska [nż], którego obsługa na razie będzie zawieszona, gdyż platformy nie są jeszcze gotowe. Wszystko jednak zmierza w dobrą stronę i liczymy, że prace zakończą się zgodnie z przyjętym terminem.
– Zgodnie z planem kończyć będziemy jeszcze pewne prace drogowe, których finisz spodziewany jest w ciągu kilku najbliższych tygodni – dodaje Grzegorz Leszczyński i zaznacza: – Pracując nad infrastrukturą tramwajową przyznajemy najwyższy priorytet temu, by modernizacje jak najmniej dotykały mieszkańców i na możliwie najkrócej ograniczały ruch tramwajów. Dlatego w trakcie tej budowy stosowaliśmy rozjazdy nakładkowe, by utrzymać ruch od strony Zabrza. I dlatego jestem dumny, że udało się tak szybko przywrócić pełny zakres przejazdów tramwajowych dla mieszkańców na całym zmodernizowanym odcinku.
Generalny Wykonawca prac, zgodnie z zapisami umowy, powinien zakończyć prace do połowy kwietnia. Wartość robót określona w umowie to niespełna 14,5 mln zł netto. Zadanie pn. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Zabrzu, od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z Pętlą Biskupice oraz z rozjazdami” jest elementem „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską.