Analizy Pasażer Raport z Polski

Wrzesień zaraz po maju. UTK przedstawiło nowe wyniki przewozowe

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił najnowsze dane o frekwencji w pociągach. We wrześniu z usług kolei skorzystało ponad 32,1 mln osób.

Podróżni na stacji Poznań Główny (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)
Podróżni na stacji Poznań Główny (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)

Przewozy pasażerskie

We wrześniu 2023 r. kolej przewiozła ponad 32,1 mln pasażerów, co jest wartością wyższą o ponad 2,5 mln (+8,5%) wobec września 2022 r. Praca przewozowa przekroczyła  2,2 mld pasażerokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld (+11,5%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 15,7 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł blisko 0,5 mln pociągokilometrów (+3%). We wrześniu 2023 r. średnia odległość przejazdu pasażera osiągnęła wartość 68,8 km. To o prawie 2 km więcej niż we wrześniu 2022 r.

Wyniki dotyczące liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej, a także średniej odległości we wrześniu 2023 r. to wartości najwyższe osiągnięte w tym miesiącu od ponad dekady. Liczba osób, która skorzystała z usług kolei we wrześniu 2023 r., była jedną z najwyższych od początku 2023 r. (więcej pasażerów było tylko w maju – 32,3 mln osób).

We wrześniu koleją podróżowało prawie 1,1 mln osób więcej (+3,5%) niż w sierpniu. W odniesieniu do pracy przewozowej odnotowano spadek – o prawie 0,5 mld pasażerokilometrów (-17,4%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o 1,1 mln pociągokilometrów (-6,4%) była wartość  pracy eksploatacyjnej. Średnia odległość jaką podróżował pasażer kolei we wrześniu, była krótsza o ponad 17 km niż w sierpniu 2023 r.

– Wrzesień 2023 r. pod względem liczby pasażerów okazał się lepszy nawet w porównaniu do miesięcy letnich – lipca i sierpnia. Na tak dobre wyniki wpłynęły wyższe liczby pasażerów w relacjach aglomeracyjnych i regionalnych. Oznacza to, że kolej zyskuje jako środek transportu w dojazdach do pracy i szkół. O wyborze pociągu przy tego typu podróżach niewątpliwie decydują względy ekonomiczne i ekologia. Kolej stale się rozwija, natomiast wiele kwestii musi jeszcze ulec poprawie. Trwające na sieci remonty, zmiany funkcjonowania połączeń, opóźnienia pociągów – to utrudnienia, które z perspektywy planowania codziennych podróży są kłopotliwe. Podobnie jest również z utrzymującym się zatłoczenie porannych składów. W każdym miesiącu 2023 r. liczba pasażerów przewyższała wartości z analogicznego miesiąca 2022r. Jeżeli trend ten utrzyma się w najbliższych miesiącach, przewoźnicy i organizatorzy transportu publicznego powinni dostosować swoje usługi do potrzeb podróżnych – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Od początku 2023 r. kolej jako środek transportu wybrało ponad 276,1 mln osób. Wartość wykonanej przez pociągi pasażerskie pracy przewozowej wyniosła ponad 19,5 mld pasażerokilometrów, a pracy eksploatacyjnej ponad 142,8 mln pociągokilometrów.

W zestawieniu z okresem styczeń-wrzesień 2022 r. jest to wzrost liczby pasażerów kolei o ponad 27,1 mln (+10,9%), wartości pracy przewozowej o ponad 1,7 mld pasażerokilometrów (+9,7%), a pracy eksploatacyjnej o prawie 3,1 mln pociągokilometrów (+2,2%).

Dodaj komentarz