Mirosław Gilarski, prezes zarządu PKP Telkol Sp. z o.o., podsumował działalność spółki oraz opowiedział o powodach wsparcia dla działań proekologicznych.
Panie Prezesie, ponownie powołano Pana na stanowisko prezesa zarządu PKP TELKOL. To chyba potwierdza, że obrana przez Pana ścieżka rozwoju spółki zyskała akceptację?
Moja kadencja na stanowisku Prezesa, jeszcze wówczas w PKP Utrzymanie, wiązała się z koniecznością ustabilizowania sytuacji w firmie. Ponieważ wydzielanie PKP Utrzymanie ze spółki TK Telekom zaowocowało nieprawidłowym podziałem majątku TK Telekom oraz niewłaściwymi relacjami handlowymi. Spółce, ale również PKP S.A., groziły procesy sądowe na blisko kilkadziesiąt milionów złotych z powództwa Netii, dotyczące własności infrastruktury technicznej. Problematyczne okazało się również zawieranie umów długoletniej dzierżawy łączy – w procesie prywatyzacji TK Telekom nie zadbano o interes spółki PKP Utrzymanie.
Moja kadencja rozpoczęła się zatem negocjacjami obu firm w sprawie uregulowania spraw majątkowych i rozliczeniowych, co poskutkowało podpisaniem w styczniu 2017 roku porozumienia regulującego przynależność majątku trwałego, dzięki czemu zniesiono trzy sprawy sądowe. Również ostatnie już blisko dwa lata działalności PKP TELKOL były dla niej kluczowe. Chodzi oczywiście o połącznie dwóch spółek, które były dla siebie konkurencją na rynku. To połączenie odrębnych podmiotów – PKP Utrzymanie i PKP Budownictwo w jeden – PKP TELKOL poszerzyło zaplecze kadrowe oraz zakres kompetencji. Świadczymy teraz usługi już nie tylko typowo utrzymaniowe, lecz z powodzeniem bierzemy udział w przetargach utrzymaniowo-budowlanych, a dzięki efektowi synergii kompetencji możemy zająć się nowymi, innowacyjnymi projektami, o czym miałem przyjemność wspominać na ostatniej Konferencji Telekomunikacja i Informatyka na Kolei organizowanej przez Izbę Kolei. Spółka osiągnęła równomierny rozwój na co dowodem jest wzrost przychodów – w roku 2016 na poziomie blisko 68 milionów, w 2017 –86 milionów, a w ubiegłym roku 154 milionów złotych.
Można powiedzieć, że PKP TELKOL (wcześniej znany jako PKP Utrzymanie) świętował 5 lat istnienia i stale się rozwija. Jakie projekty uznaje Pan za kluczowe w rozwoju spółki?
PKP TELKOL za miesiąc obchodzić będzie swoje piąte urodziny, okrągłe rocznice to zawsze odpowiedni moment na podsumowanie dotychczasowych osiągnięć spółki. Nowa spółka od początku swojego formalnego istnienia kładła nacisk na budowanie swojej marki aby być rozpoznawalną i precyzyjnie kojarzoną na rynku kolejowym. Nasze najbardziej rozpoznawane projekty to przede wszystkim elektromobilność, budowa sieci FTTH w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa oraz „Kompleksowy Dworzec”. Ten ostatni, najmłodszy pokazał umiejętności i potencjał spółki szczególnie naszemu klientowi – PKP S.A. Ponad pół roku temu formalnie rozpoczęliśmy świadczenia kompleksowej obsługi dworca PKP Bydgoszcz Główna. Pozytywna ocena naszych pracowników daje możliwość rozpoczęcia rozmów z PKP S.A. na temat kolejnych dworców, na których kompleksowa usługa utrzymaniowa mogłaby być świadczona. Ponadto, aby wzbogacić katalog naszych usług we wrześniu rozpoczęliśmy certyfikowane szkolenia naszych pracowników między innymi w zakresie utrzymania klimatyzacji i wentylacji w budynkach. Nasi pracownicy zdali z wynikiem bardzo dobrym egzaminy na F-Gazy i otrzymali certyfikaty personalne. Już wkrótce zaangażujemy się także w cztery przedsięwzięcia – projekty dotyczące poprawy dostępu kolejowego do portów morskich w Gdyni, Szczecinie oraz Świnoujściu oraz projekt utrzymania i serwisowania obecnie budowanej sieci GSM-R.
Wspieracie także działania proekologiczne i włączyliście się w program elektromobilności, realizując wspólnie z PKP SA i KZŁ Bydgoszcz budowę stacji ładowania samochodów elektrycznych zlokalizowanych przy wybranych Dworcach PKP. W jaki sposób spółka jest zaangażowana w ten projekt?
W ramach podpisanej z PKP S.A. w październiku 2018 roku umowy, PKP TELKOL w systemie projektuj/buduj wykonała zewnętrzne linie zasilające do stacji ładowania samochodów elektrycznych przy Dworcach PKP w Katowicach, Katowicach Ligocie, Częstochowie, Gliwicach, Opolu, Wrocławiu, Bydgoszczy i Warszawie Wschodniej, w najbliższym czasie planujemy realizację stacji na Warszawie Centralnej i Gdańsku Głównym. W dalszych planach jest budowa stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy wszystkich dworcach „premium”.
Ciekawym projektem, w który PKP TELKOL również się zaangażowała w zakresie elektromobilności i rozwoju dostępu do systemów ekologicznych, są stacje ładowania dla rowerów elektrycznych. W celu wsparcia podróżnych wybierających jednoślady elektryczne już w przyszłym roku staną nowe stacje ładujące rowery elektryczne w dwóch lokalizacjach. Będziemy uruchamiać pilotażowo dwie stacje ładowania rowerów wraz z 25 rowerami na linii helskiej: Władysławowo i Hel. W tych miejscach przetestujemy efektywność ładowania przy pomocy samych ogniw fotowoltaicznych. Planujemy zdążyć z otwarciem na majówkę. Rozpoczynamy rozmowy z PKP S.A. na temat możliwości komercjalizacji projektu i uruchomienia stacji również w innych lokalizacjach. Ułatwi to drogę do pracy wielu osobom jeżdżącym rowerami elektrycznymi. Projekt realizujemy z akceleratorem techBrainers, który współpracuje ze startupami w ramach pilotażu Elektro ScaleUp, wpisującym się w rządowy plan rozwoju elektromobilności w projekcie pilotowanym przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. PKP TELKOL zdecydowała się na współpracę z łódzkim startupem – Trybeco, który wykazuje ogromne zaangażowanie i prezentuje naprawdę wysoki poziom swoich rozwiązań.
Panie Prezesie, a w jakie nowe projekty planujecie się zaangażować?
Takich inicjatyw jest wiele. Między innymi to działania dotyczące rozbudowy usług związanych z obsługą nieruchomości należących do podmiotów z Grupy PKP i PKP PLK. Uruchamiamy pilotaż usługi kontroli dostępu do budynków dworcowych. Na ten moment jest to jeden dworzec wytypowany wspólnie z PKP S.A.- Żukowo Wschodnie, który jest zdalnie zamykany i otwierany o wyznaczonych godzinach i monitorowany przez pracowników naszego service desku. Mamy zupełnie nową usługę związaną z optymalizacją i kontrolą zużycia energii cieplnej, której zalety klient zauważy przede wszystkim w postaci istotnego obniżenia ponoszonych kosztów ogrzewania. Zarówno usługa optymalizacji energii cieplnej, jak i kontroli dostępu w naszej ocenie dają potencjał do wygenerowania znaczących oszczędności dla całej Grupy PKP.