Wywiady

Patryk Świrski: Wprowadziliśmy precyzyjne mapowanie przepływów działań i zadań w KŚ [WYWIAD]

Sprawy taborowe, oferta specjalna i testy aplikacji SENSUM- te i inne tematy poruszyliśmy w rozmowie z Patrykiem Świrskim, Prezesem Zarządu Kolei Śląskich.

Panie Prezesie, w Kolejach Śląskich dużo nowości. Zacznijmy od palących spraw taborowych i ogłoszonych przetargów. Pisze się, że taki ruch to początek końca EN57 w KŚ?

To zdecydowanie historyczny przetarg. Zamykamy trudny rozdział braku systemowego podejścia do floty i w pełni wkraczamy w etap ujednolicenia taboru, który korzystnie wpłynie równocześnie na finanse spółki, kwestie techniczno- echnologiczne, zagadnienia środowiskowe oraz dalszy wzrost komfortu oferowanych usług. Zwrócę uwagę, że mowa o dwóch niezależnych przetargach. Pierwszy (na zakup 3 pojazdów, z opcją nabycia 2 dodatkowych) to postępowanie przetargowe Kolei Śląskich. Drugi (22 jednostki oraz opcjonalnie dalsze 8 szt.) to przetarg realizowany przez dla województwa śląskiego.

Zamówienia dotyczą pociągów czteroczłonowych, które mają zostać dostarczone w latach 2026-2027. Tak istotne zwiększenie liczby taboru pozwoli na rozwój siatki połączeń oraz bezpieczną wymianę modelu EN57 AKŚ, którego czas eksploatacji powoli się kończy. Kontynuujemy tworzenie zarówno nowoczesnej i zoptymalizowanej floty, jak i zapewnienie odpowiedniej rezerwy. Dodam, iż dalsze konstruowanie rozkładu jazdy z dogodnym taktem będzie jeszcze większym priorytetem, bo pozwoli na to ilostan taborowy. Podsumowując: zyskamy potężne narzędzie w naszych dążeniach do zwiększenia przewagi konkurencyjnej w segmencie transportu publicznego.

W mediach głośno również o nowej pilotażowej ofercie specjalnej. Jej nazwa METRO w Polsce może nie kojarzyć się ze Śląskiem. Tym niemniej proszę przybliżyć czym jest ta oferta?

Innowacje i przełamywanie utartych schematów mamy we krwi. A oferta METRO to kolejny tego dowód oraz jednocześnie potwierdzenie, że sugestie podróżnych są zawsze brane pod uwagę. Wszak to na prośbę naszych klientów szukaliśmy rozwiązania, które pozwoli na przejazd koleją na krótkim odcinku za symboliczną kwotę. Pomysł podobny jak w przypadku sieci metra, czyli zapewnienie szybkiego i bardzo taniego kursu do najbliższej stacji.

Pilotaż potrwa do końca czerwca 2023 r. i obecnie obejmuje obszar gminy Tychy, wzdłuż stacji Tychy Lodowisko – Tychy Grota Roweckiego – Tychy Aleja Bielska – Tychy Zachodnie – TychyTychy Żwaków. Nie wykluczamy testów w innych miastach, dalsze weryfikowanie tej pilotażowej oferty zależy od zainteresowania podróżnych, choć już mogę powiedzieć, że METRO spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem.

A żeby się nie zatrzymywać wspomnijmy także o kolejnej nowości, czyli testach aplikacji SENSUM. W czym wesprze Was ta aplikacja i jaki ma cel?

SENSUM to oprogramowanie spółki PGE Energetyka Kolejowa S.A. (d. PKP Energetyka S.A.). Rzeczone oprogramowanie może nam pomóc w ekonomicznym prowadzeniu składów . Dołączyliśmy do testów tego systemu, gdyż szeroko rozumiany eco-driving staje się standardem w pracy naszych maszynistów. Świadoma, umiejętna i oszczędna jazda to nie tylko niższe rachunki za energię trakcyjną, ale to także pośrednio możliwość planowania budżetu spółki w sposób gwarantujący atrakcyjną ofertę handlową. Nie tolerujemy w żadnej formy marnotrawstwa i zawsze szukamy rozwiązań gwarantujących właściwe wydatkowanie pieniędzy. Stąd nasze zainteresowanie SENSUM, ale to nie jedyny system. Testujemy różne narzędzia oraz opracowujemy własne koncepcje ekonomicznego realizowania przejazdów. Uzupełnię, że testy SENSUM zostały przedłużone do kwietnia 2023 r.

Podczas konferencji taborowej w Ustce Koleje Śląskie omówiły narzędzia leanowe wspomagające proces zarządzania taborem w Kolejach Śląskich. Czym są takie narzędzia?

Stosujemy rozwiązania, których nadrzędnym celem jest zapewnianie jak najwyższej jakości prac utrzymaniowych i serwisowych, bezwzględne eliminowanie marnotrawstwa oraz ciągłe doskonalenie w całej organizacji. Wprowadziliśmy bardzo precyzyjne mapowanie przepływów działań i zadań w , by optymalizować środowisko pracy i jednocześnie niwelować jakiekolwiek niewłaściwe wykorzystanie zasobów. W pracach osób odpowiedzialnych za tabor świetnie sprawdza się autonomizacja oraz nasz autorski model „just in time”, stosowany w pełni w przypadku procesów i procedur realizowanych w bazie.

Dodaj komentarz