W ramach realizowanych obecnie umów, narodowy przewoźnik odebrał już od PESY 116 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20. Przechodziły one modernizację wraz z naprawą na piątym poziomie utrzymania. Do parku taborowego spółki dołączy jeszcze 9 takich pojazdów. Zakończenie ich odbiorów, zgodnie z zapisami umowy, planowano w drugim kwartale 2023 roku. Wartość całego kontraktu wynosi 540,4 mln zł brutto.
Pod koniec 2020 roku PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska PESA. Tym samym zrealizowana została warta blisko 470 mln zł brutto umowa. Z nowoczesnych wagonów korzystają pasażerowie w całej Polsce. Podobnie jak z wielofunkcyjnych wagonów COMBO.
– Dotychczasowa współpraca pomiędzy PKP Intercity a bydgoską PESĄ pokazuje, że wykonywane przez nas produkty oraz usługi cechuje wysoka jakość. Liczmy, że to związek, który przetrwa wiele lat i razem będzie zmieniać polską kolej na lepsze – mówi Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h.
Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.