Pasażer Raport z Polski

Zarząd PKP Intercity podsumował 100 dni pracy

Specjalne pociągi dla kibiców na Euro 2024, Pendolino w podwójnym zestawieniu w wakacje oraz nowe połączenia Baltic Express do Pragi – to projekty prowadzone przez nowy Zarząd PKP Intercity. W ostatnim miesiącu spółka podpisała też umowy na inwestycje taborowe oraz infrastrukturalne o wartości blisko 8 mld zł.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Więcej miejsc w pociągach PKP Intercity

Nowy Zarząd PKP Intercity został powołany 19 kwietnia 2024 roku. Głównym jego celem krótkookresowym było zapewnienie pasażerom jak największej liczby miejsc w pociągach, podczas szczytów przewozowych: w długi majowy i czerwcowy weekend oraz w trakcie wakacji. Szybko podjęto działania mające na celu podniesienie dostępności taboru. Przeprowadzone zostały rozmowy z producentami pojazdów, aby przyśpieszyć ich dostawy. Od tego momentu zostało odebranych i wdrożonych do ruchu 9 lokomotyw Griffin, a kolejne są w trakcie odbioru. Jednocześnie spółka powiększyła park taborowy o 13 lokomotyw, korzystając z pojazdów należących do innych przewoźników. Zwiększono także liczbę sprawnych wagonów z 1224 do blisko 1300. Podwyższyła się dostępność elektrycznych zespołów trakcyjnych – obecnie wynosi ona około 87%. Większa ilość taboru oraz bardziej efektywne wykorzystanie zasobów pozwoliło na uruchomienie dodatkowych pociągów. Wzmocniono 3122 pociągów 4730 wagonami i zrealizowano 87 przejazdów składów Pendolino, Flirt i Dart w podwójnym zestawieniu.

Wygodniejsze połączenia Łódź – Warszawa

Trasa kolejowa Warszawa-Łódź-Warszawa to jedna z najbardziej popularnych w Polsce.

Na początku czerwca wprowadzone zostało honorowanie biletów okresowych PKP Intercity we wszystkich połączeniach POLREGIO relacji Warszawa-Łódź-Warszawa. Dzięki temu, pasażerowie podróżujący na tej linii z biletami długookresowymi mogą wybierać swobodnie pociągi obydwu przewoźników. Pozwala to na większą elastyczność w planowaniu codziennych podróży.

Inwestycje warte blisko 8 mld zł

W lipcu PKP Intercity podpisało 2 umowy na zakup nowego taboru. Kontrakt z Newagiem o wartości 3 mld 364 mln zł brutto dotyczy zamówienia 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Nowe pojazdy pozwolą nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Natomiast umowa z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych obejmuje dostawę 300 wagonów osiągających prędkość 200 km/h oraz zaprojektowanych w nowym standardzie.  Zamówienie może zostać powiększone o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez rozszerzenia wynosi blisko 4 mld 239 mln brutto zł, a pierwsze wagony trafią na tory już w 2026 roku.

PKP Intercity podpisało także umowę na największą inwestycję infrastrukturalną, czyli budowę zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstanie w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce. Wykonawca, konsorcjum firm KZN Rail i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodzion, zrealizuje zamówienie za kwotę 339 mln zł brutto. Po wielu latach ogłoszony został również przetarg na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. W ramach inwestycji powstanie m.in. myjnia dla lokomotyw oraz stanowisko do diagnostyki taboru kolejowego, w tym do badania nacisków zestawów kołowych na szynę.

Cele na najbliższe miesiące

W trakcie wakacyjnego szczytu przewozowego został pobity rekord przewozowy. 14 lipca pociągami PKP Intercity podróżowało blisko 283 tys. pasażerów. Popularność kolei jako środka transportu bezpiecznego i ekologicznego rośnie dlatego Zarząd PKP Intercity jest przekonany o potrzebie zapewnienia pasażerom najwyższego komfortu podróży zarówno w wakacje, jak i przez cały rok.

Dodaj komentarz