Bank Światowy zatwierdził pożyczkę w wysokości 440 milionów dolarów na wsparcie inicjatyw Egiptu w celu poprawy bezpieczeństwa i jakości usług na kolei. Całkowity koszt projektu „Poprawa i bezpieczeństwo kolei w Egipcie” (RISE) wynosi 681,1 mln USD, z czego 241,1 mln USD pokryją egipskie Koleje Państwowe (ENR).
Projekt ma na celu zmodernizowanie sygnalizacji na odcinku Kair-Giza-Beni Suef oraz zwiększenie wydajności i konkurencyjności ENR.
Egipska minister współpracy międzynarodowej dr Rania A Al-Mashat powiedziała:
– Obecnie bardziej niż kiedykolwiek istnieje ogromna potrzeba rozwoju zrównoważonej infrastruktury. Przedefiniowanie inteligentniejszych rozwiązań transportowych poprawia bezpieczeństwo, zwiększa mobilność, chroni środowisko oraz wzmacnia tworzenie miejsc pracy i wzrost gospodarczy.
– Ten projekt wspiera tempo reform i zapotrzebowanie na mobilność miejską i niezawodny transport publiczny, które są integralną częścią osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju do roku 2030 – dodała.
Nowo zatwierdzony projekt RISE jest kontynuacją Projektu Restrukturyzacji Kolei Krajowych Egiptu (ENRRP). Zakończony w zeszłym roku program koncentrował się na usprawnieniu systemu sygnalizacji odcinków Aleksandria-Kair i Beni Suef-Nag Hammadi.
Marina Wes, dyrektor krajowy Banku Światowego w Egipcie, Jemenie i Dżibuti o intencjach pożyczkodawcy:
– Operacja ta opiera się na dialogu politycznym Banku Światowego z Egiptem w sektorze transportu, w tym na ustaleniach instytucjonalnych i dotyczących zarządzania, a także na aspektach bezpieczeństwa i regulacyjnych. Jesteśmy chętni i zdeterminowani, aby nadal wspierać ten kluczowy sektor, który zapewnia kluczowe usługi, zwłaszcza obywatelom o niskich dochodach, pomagając zwiększyć dostęp do możliwości zatrudnienia i rynków.
Egipski minister transportu, generał porucznik Kamel El Wazir, powiedział:
– Modernizacja i reforma kolei egipskich mają kluczowe znaczenie dla zaspokojenia potrzeb obywateli w zakresie podróży i ożywienia całej gospodarki. Poprawa usług dla milionów pasażerów dziennie jest priorytetem, zwłaszcza że obywatele są zależni od kolei państwowej, jeśli chodzi o dostęp do pracy i wykonywanie innych zadań, w tym załatwianie osobistych spraw. Zwiększenie transportu towarowego jest również ważnym celem, który zwiększy ogólną konkurencyjność gospodarki. Współpracując z Bankiem Światowym przy tym projekcie, dążymy do poprawy wyników tego ważnego sektora.
Projekt RISE będzie obejmował modernizację torów i modernizację systemu sygnalizacji na odcinku Kair-Beni Suef, a także odbiór prac ENRRP na odcinkach Aleksandria-Kair i Beni Suef-Nag Hammadi, o łącznej długości 763 km.
Ulepszony system zarządzania bezpieczeństwem zostanie również wprowadzony w celu poprawy bezpieczeństwa pasażerów i pracowników ENR. Dzięki lepszej jakości usług i punktualności około 90% pociągów ma kursować na czas, w przeciwieństwie do 75% obecnie. Projekt pomoże również Egiptowi dostosować ENR do międzynarodowych standardów poprzez uruchomienie finansowania opartego na wynikach.