Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

5 mld zł na zwiększenie przepustowości. Jakie zmiany czekają polską kolej?

Budujemy kolej przyszłości – takimi słowami zainaugurował konferencję „Kolej – transport przyszłości” Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Podsumował on realizowane inwestycje i zapowiedział dalsze działania spółki, zmierzające do poprawy funkcjonowania polskiej kolei.

Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych - Ireneusz Merchel (fot. PKP PLK)
Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych – Ireneusz Merchel (fot. PKP PLK)

Konferencja ta stanowi nie tylko symboliczne zwieńczenie inwestycji realizowanych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, ale także pokazuje kierunki rozwoju na najbliższe lata – mówił Ireneusz Merchel. – Budujemy kolej przyszłości. Przed nami czas podsumowań, ale także wytyczania kamieni milowych w procesie wielkiej zmiany polskiej infrastruktury kolejowej.

 

Jakie zmiany ma na myśli Prezes PKP PLK? Przede wszystkim dorównania polskiej kolei do standardów europejskich. Do tej pory spółka przebudowała lub zmodernizowała ponad 6 tys. linii kolejowych, tysiąc peronów i 2,3 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Zmiany zaszły także na setkach wiaduktów i mostów.

– Naszym priorytetem jest stałe zwiększanie dostępności kolej – mówił Merchel. – Kolej pasażerska wraca do swoich możliwości, których lata temu została pozbawiona. Dzięki takim programom jak KPK, program przystankowy i program Kolej Plus likwidujemy wykluczenie komunikacyjne.

 

Polska infrastruktura kolejowa docelowo zyskać ma 400 nowych przystanków. W ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025 gotowych już jest 26 obiektów. Do końca tego roku spółka PKP PLK zrealizuje inwestycje w blisko 100 miejscowościach.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisują także kolejne umowy w ramach realizacji Programu Kolej Plus.

– Podpisaliśmy już 30 umów na kwotę blisko 12 mld złotych, z czego do 22 umów ogłosiliśmy postępowania przetargowe na dokumentację lub realizacje prac w systemie Projektuj i Buduj – dodaje Ireneusz Merchel. – Pierwsze efekty realizacyjne programu Kolej Plus widoczne będą już w 2024 roku.

 

Kontynuacja największego w historii procesu inwestycyjnego PKP PLK to jedno z kluczowych zadań spółki na najbliższe lata. Aby sprostać wyzwaniom, PLK musi się rozwijać, o czym wspominał w trakcie konferencji Prezes Ireneusz Merchel. Wspomniał o założeniach spółki, koncentrujących się na pięciu obszarach:

– Jako spółka PKP PLK chcemy korzystać z najlepszych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych – podkreślał Merchel. – Będziemy wykorzystywać najnowsze technologie do prowadzenia prac torowych. Znacznie skróci to czas ich realizacji. Chcemy, by inwestycje wykonywane były w jednym zamknięciu. Oznacza to wykonanie wszystkich prac modernizacyjnych i nie wracanie do danego miejsca w kolejnych latach. Chcemy stworzyć także Nowoczesne Centra Sterowania, w pełni zmodernizować sieć TNT i stale podnosić parametry linii kolejowych, a także zlikwidować tzw. wąskie gardła.

 

Dodaj komentarz