Analizy

Przegląd technologii C-V2X i DSRC oraz konsekwencje biznesowe związane z wdrożeniami systemów zarządzania pojazdami autonomicznymi

Rozwój motoryzacji związany jest poszukiwaniem rozwiązań ułatwiających prowadzenie pojazdów, zapewniających bezpieczeństwo, eliminujących zagrożenia. Wprowadzanie coraz nowszych i bardziej innowacyjnych rozwiązań wynika z potrzeb klientów, ale także z innowacji wprowadzanych na rynku transportowym. Nie bez znaczenia są też decyzje podejmowane przez rządy czy organizacje międzynarodowe. Otwartą kwestią jest geneza takich zmian, oraz czy ich determinantem jest potrzeba klienta lub poszukiwanie przewagi konkurencyjnej przez producenta, wymagania prawne, i in. Pewnym jest natomiast, że z technologiami umożliwiającymi funkcjonowanie pojazdów drogowych w trybie autonomicznym wiąże się szereg konsekwencji biznesowych.

Niniejszy artykuł ma na celu analizę skutków biznesowych wynikających z wdrożenia technologii pojazdów autonomicznych. Zarysowuje on także dwie wiodące technologie ICT, które umożliwiają masowe wykorzystanie samochodów autonomicznych. 

Na podstawie dojrzałych rozwiązań i technologii znanych do roku 2019 można założyć, że rynek związany z transportem realizowanym przy wykorzystaniu drogowych pojazdów autonomicznych będzie się zmieniał zarówno w konkretnych branżach związanych z motoryzacją, jak produkcja (oraz wolumen produkcji) i serwis, ale także w innych, związanych jedynie z motoryzacją pośrednio, jak np. ubezpieczenia, ochrona zdrowia, produkcja paliw i energii, i in. Wybrane branże zostaną poddane analizie, a wyniki zostaną przedstawione w formie ilościowej (adekwatnie do dostępnych danych). Zostanie także przeprowadzona analiza jakościowa polegająca na próbie przedstawienia skutków oddziaływania pojazdów autonomicznych na wybrane branże rynku.

Kilka tez (lub przyszłość):

  1. Stawia się tezę, że wdrożenie rozwiązań umożliwiających autonomiczne funkcjonowanie pojazdów zmieni szereg obszarów biznesowych związanych z pojazdami drogowymi. Obszary te zostaną zaproponowane przez autora na podstawie przeglądu wybranych rozwiązań w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych.
  2. Technologie wspierające drogowe pojazdy autonomiczne. Kontekst dwóch najistotniejszych technologii: DSRC oraz C-V2X i ich implikacje na rozwiązania transportowe.
  3. Zdefiniowanie obszarów danych i analiza wartości dodanej z możliwych do uzyskania danych ilościowych.
  4. Zdefiniowanie obszarów jakościowych i analiza wartości dodanej. Dane jakościowe rozumiane są jako przetworzone dane ilościowe wg umów i założeń dotyczących obszaru transportowego z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej transportu drogowego.
  5. Potwierdzenie obszarów wpływu technologicznego na poszczególne obszary biznesowe (oraz ewentualna modyfikacja zdefiniowanych na początku obszarów biznesowych).
  6. Analiza zmian biznesowych wynikających z wdrożenia technologii pojazdów autonomicznych.
  7. Kontekst polityczny wynikający z interesów wybranych krajów lub regionów geopolitycznych oraz producentów samochodów także zostanie wzięty pod uwagę.

W chwili obecnej, ze względu na stale rozwijający się rynek zarówno potrzeb klienta jak i rozwiązań technologicznych, trudno jest określić zamknięty katalog najważniejszych skutków biznesowych lub jest to nie możliwe. Możliwe jest jednak postawienie tezy dotyczącej zmian w wybranych obszarach biznesowych, ich zdefiniowanie, i przyjrzenie się im bliżej, tj.: możliwym skutkom w obszarze ubezpieczeń komunikacyjnych, kosztom zakupu użytkowania pojazdu, odpowiedzialności za wykroczenia drogowe, konkurencji z innymi środkami transportu oraz kwestiom zawodu kierowcy.

Dodaj komentarz