W Elblągu eksploatowanych jest 6 wagonów M8C pochodzących z niemieckich miast Mülheim an der Ruhr i Augsburg, w sumie 3 typy wozów. Wagony to ośmioosiowe, trójczłonowe, dwukierunkowe pojazdy, usadowione są na 2 tocznych wózkach Jakobsa, na których oparte są kolejno człony AC i CB oraz dwóch silnikowych umiejscowionych najbliżej czół pojazdu.
Wagony typu M8C to wąskotorowa wersja wozów N8C, przeznaczona na torowiska o rozstawie 1000mm. Posiadają dwa silniki po jednym na pierwszy i ostatni wózek. Chcielibyśmy przybliżyć historię tych tramwajów, które poruszają się po elbląskich torach.
MAN M8C [803] i [812] po modernizacji M8C-MF13
Dwa pierwsze wagony produkcji zakładów MAN (w Elblągu [812] i [803] w Augsburgu [8012] i [8003]) zostały zakupione w roku 2013 w Augsburgu, pochodzą z roku 1985 i były tam eksploatowane przez 28 lat. Posiadają bezobsługowy napęd chopperowy, czyli tyrystorowy przerywacz prądu stałego wyprodukowany przez BBC/Siemens, dwa silniki prądu stałego o mocy 300 kW. Ciekawostką jest to, że ze wzglądu na ukształtowanie terenu Augsburga wagony musiano zaopatrzyć w specjalny samosprawdzający system hamulców tarczowych firmy Hanning & Kahl przez to wagony te wyróżniają się od innych N/M8C tym, że wszystkie 4 wózki są wózkami z hamulcami tarczowymi, podobny system był używany w wagonach N8C w Kassel, które później trafiły do Gdańska. Spośród innych wagonów tego typu wyróżniało je to, że oryginalnie człon C został wyposażony w drzwi i był to jedyny typ z 10, a nie z 8 drzwiami, jak w przypadku innych M/N8C. Po zakupie bezpośrednio pojechały do podpoznańskiej firmy Modertrans, która wykonała kompleksową modernizację tramwajów, środkowy człon C został przebudowany na niskowejściowy wraz z rampą dla wózków inwalidzkich, kabiny motorniczego zostały wyposażone w klatki bezpieczeństwa, a same wagony odświeżono – zyskały elbląskie malowanie i co najważniejsze przystosowano do poruszania się po mieście.
Elbląg, tak jak Łódź czy Gorzów posiada odwrotną polaryzację, w sieci trakcyjnej znajduje się minus, a w torowisku plus co za tym idzie musiano zmienić biegunowość. Pierwszy wagon [812] dotarł do Elbląga w nocy z 17 na 18 października 2013 roku, a drugi [803] w nocy z 15 na 16 grudnia 2013 roku. Oba wagony na linię wyjechały 10 stycznia 2014 roku i od razu skierowano je do obsługi najbardziej obleganej przez pasażerów linii 4. Wagony z Augsburga otrzymały w Elblągu miano Pędolino, ponieważ wyjechały mniej więcej w tym samym czasie co te pociągi.
MAN M8C [810] po modernizacji M8C-MF14 AC BD
Trzeci wagon, ówcześnie niczym nie różniący się od poprzednich ([8003] i [8012]) zakupiono w 2014 roku, jednak był z nim problem polegający na niekompletności tyrystorowego układu napędowego oraz awarii jednego silnika, po rozstrzygnięciu przetargu na modernizację znaleziono wykonawcę prac i jak w poprzednim przypadku wygrała firma Modertrans, jednak zakres pracy był znacznie większy niż podczas modernizacji wcześniejszych egzemplarzy. Oprócz wykonania tych samych prac musiano wymienić napęd z chopperowego na 3 fazowy, w wagonie [810] zainstalowano napęd łódzkiej firmy Enika, oparty na dwóch falowaniach i dwóch silnikach. Wóz do Elbląga dotarł 14 czerwca 2015 roku, a na linię wyjechał 16 września 2015 roku. W środku różni się od swoich braci z Augsburga innym układem i stylistyką szaf oraz oświetlenia, w kabinach zamontowano panele sterowania. Warto podkreślić, że był to pierwszy wóz M/N8C w Polsce z zastosowaną aparaturą prądu przemiennego, na styl elbląski w Gdańsku od 2017 roku trwają modernizacje polegające na wymianach aparatur w wozach N8C na identyczne zastosowane w elbląskim [810].