Inwestycje Wydarzenia

Zmiany dla pasażerów na stacji Warszawa Zachodnia [ZDJĘCIA]

Trwają prace modernizacyjne stacji Warszawa Zachodnia. Od najbliższej niedzieli 29 sierpnia pasażerowie korzystający z obiektu będą mogli dojść do pociągów od strony Al. Jerozolimskich. O zmianach przypominać będą komunikaty wizualne i głosowe. Inwestycja realizowana jest za ok. 2 mln zł.

Fot. Martyn Jandula / PKP PLK

W związku z szerszym zakresem prac na stacji Warszawa Zachodnia, od 29 sierpnia wprowadzone zostaną zmiany w komunikacji. Wejście na perony będzie możliwe tylko od strony Al. Jerozolimskich.

Równolegle z nowymi peronami powstają zadaszenia i kładki. Prace realizowane są także na przebudowie przejścia podziemnego w obszarze peronu 8, od strony dzielnicy Wola.

Większy zakres prac, także w układzie torów, wymaga zmian w kursowaniu pociągów regionalnych i aglomeracyjnych. Składy odjeżdżające obecnie z peronu 8 Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Gdańskiej, będą rozpoczynały i kończyły bieg na wcześniejszym przystanku Warszawa Wola.

Pomimo największej w historii przebudowy stacji i ograniczonego zakresu torów, utrzymane jest kursowanie pociągów. W ciągu doby na Warszawie Zachodniej zapewniony jest przejazd ok. 800 pociągów: 140 pociągów dalekobieżnych oraz 160 SKM i 500 regionalnych. Organizacja rozkładu jazdy wymaga szczegółowych ustaleń między zarządca linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą. Istotne zmiany wprowadzane są przy okazji korekty rozkładu jazdy.

Na budowie pracuje ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu

Wykonawca przywozi i stawia kolejne konstrukcje zadaszenia stacji o powierzchni 35 000 m2 (3,5 ha). Dach o długości 200 metrów i szerokości 150 metrów będzie mocowany na 60 słupach i przykryje 8 peronów. Zbudowano już korpusy peronów nr 6 i 7. Układana jest nawierzchnia. Widoczne są elementy niższych wiat. Powstaje nowy peron, za dotychczasowym siódmym.

Wykonana jest płyta stropowa nowego przejścia pod torami. Powstanie podziemny przejazd dla tramwajów. W nowym budynku potrzebnym do obsługi stacji rozpoczęto już prace we wnętrzu. Remontowany jest wiaduktu kolejowy nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wymieniane są tory, rozjazdy, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem m.in. między Warszawą Centralną a Zachodnią.

Warszawa Zachodnia zmienia oblicze

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 2 mld zł netto projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia”. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Dodaj komentarz