Katowice gościły uczestników największej imprezy gospodarczej w naszej części Europy. W ramach kilku paneli poruszono zagadnienia związane z inwestycjami kolejowymi, CPK czy dostępnością infrastruktury kolejowej dla osób z niepełnosprawnościami.
Obszar związany z inwestycjami kolejowymi był przedmiotem dyskusji w ramach panelu „Kolej nowych możliwości”. W jego ramach poruszono tematy związane z inwestycjami kolejowymi oraz ich oddziaływaniem na rozwój polskiej gospodarki.
Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., zaznaczył wzrastającą rolę kolei w stosunku do podróży samochodami. Jego zdaniem jest to efekt prac inwestycyjnych prowadzonych w kraju. Podkreślił on, że:
– Ci, którzy jeżdżą koleją po całej Polsce wygrywają już teraz i będą wygrywać w przyszłości. Dziś transport kolejowy coraz częściej pokonuje jazdę własnym samochodem, a realizowane inwestycje powodują, że będziemy jeździć szybciej i bardziej punktualnie.
– Program inwestycyjny jest przygotowany nie tylko na bieżącą perspektywę unijną, ale i na następne. To nowa jakość. Mamy swoistą „klęskę urodzaju” inwestycyjnego i kłopoty z pozyskaniem tak szerokiego spektrum podwykonawców, żeby wolna konkurencja mogła w pełni zadziałać. Ograniczenie dostępności wykonawców powoduje oczekiwanie, że cena za usługę będzie wyższa od kalkulowanej. Tak działa prawo rynku i nie będziemy na to narzekać, tylko to uwzględniać; chodzi o to, żeby same postępowania nie przysparzały wykonawcom dodatkowych problemów – podsumował prezes PKP SA
Prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel zwrócił natomiast uwagę na postęp w realizacji Krajowego Programu Kolejowego, który wynosi ponad 60 procent. Obecnie PLK zakończyły i rozliczyły projekty o wartości około 10 mld zł, natomiast w realizacji są projekty o wartości ok. 34 mld zł, z tego znaczna część jest zaawansowana w kilkudziesięciu procentach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na koniec piątego roku perspektywy 2014-2020 zrealizowały rosnąco nakłady na poziomie – 18 mld zł, co stanowi 28% nakładów z Krajowego Programu Kolejowego. W analogicznym okresie poprzedniej perspektywy wartość nakładów wynosiła – 5,6 mld zł, co stanowiło 15% planu.
Ireneusz Merchel podkreślił, że:
– Mamy plany, przygotowujemy się już na przyszłą perspektywę, dlatego w 2021 roku będziemy gotowi by ogłaszać kolejne przetargi. Dzięki odpowiednio wczesnemu rozpoczęciu etapu przygotowania inwestycji, spółka będzie gotowa do płynnego wejścia w nową perspektywę
bez ograniczania ciągłości i skali projektów. Zapewniam wszystkich producentów i wykonawców, że ciągłość inwestycji będzie utrzymana.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A rozpoczęły także przygotowania do nowej perspektywy. Od dwóch lat przygotowywane są studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 roku, wraz z rozpoczęciem nowego okresu, spółka będzie gotowa do ogłaszania przetargów o wartości ponad 40 mld zł.
Rozmach inwestycyjny podkreślali wszyscy uczestnicy panelu. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zaznaczył, że:
– Jest to historyczny moment, w którym się obecnie znajdujemy. Do tej pory w Polsce nie było inwestycji w takiej skali. Łączna kwota przeznaczona na modernizacje infrastruktury to 70 mld złotych. Są to zarówno prace remontowe, czy budowa i modernizacja nowych dworców.
Dodał również jak istotnym jest fakt, że kolej uruchamia coraz więcej pociągów:
– Z opublikowanych przez nas danych wynika, że w 2018 r. uruchomionych zostało 1,8 mln pociągów pasażerskich, czyli ponad 4 800 pociągów dziennie. Jednocześnie bezpieczeństwo przewozów jest od lat na najwyższym poziomie. Niestety przy tej skali inwestycji występuje problem związany z punktualnością pociągów. Poziom punktualności w pierwszym kwartale 2018 roku wynosił 90,14%, natomiast w IV kwartale zaobserwowaliśmy jej spadek, do poziomu 88,47%.
Do inwestycji odniósł się także wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Uwypuklił znaczenie realizowanego Programu Inwestycji Dworcowych.
– Realizujemy pierwszy odcinek programu, to około 200 dworców do realizacji, często otoczonych ochroną konserwatorską. Odnowione dworce muszą pełnić funkcję pierwszego kontaktu klienta z koleją. Musimy też myśleć o infrastrukturze towarzyszącej – parkingach, ładowarkach dla samochodów elektrycznych, car sharingu czy współpracy z komunikacją zapewniającą ostatnią milę dojazdową.
Natomiast Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity poinformował, że z programu inwestycyjnego PKP Intercity, opiewającego na 7 miliardów złotych w realizacji są już kontrakty na ponad 2 mld złotych. I jest to realizowane w oparciu o sprawdzonych partnerów, takich jak Newag, FPS i Pesa.
Ireneusz Merchel wziął także udział w panelu dotyczącym rozwoju polskich portów morskich. W tym wypadku prezes PLK zwrócił uwagę na założenia Krajowego Programu Kolejowego, wśród których ujęto poprawę komunikacji kolejowej do portów w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. Inwestycje portowe PLK obejmują modernizację, budowę i rozbudowę infrastruktury kolejowej oraz inwestycje umożliwiające obsługę rosnącego transportu morskiego z wykorzystaniem transportu kolejowego.
Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity, podkreślił zasadność inwestycji:
– Powinno dać to także impuls rozwojowy oraz szansę na zarobek dla polskich producentów taboru kolejowego. Priorytetem powinien być bowiem zakup w rodzimych fabrykach. Konieczne są jednak także inwestycje w nowe pociągi oraz stworzenie dobrej sieci połączeń. Liczymy, że aby obsłużyć zapowiadaną siatkę łączącą za kilka lat 120 miast w Polsce, konieczny będzie zakup minimum 120 nowoczesnych składów. bez ograniczania ciągłości i skali projektów. Zapewniam wszystkich producentów i wykonawców, że ciągłość inwestycji będzie utrzymana.