Pięć nowych tras tramwajowych i nowa zajezdnia. Wrocławskie MPK zapowiada największy projekt rozwojowy w historii spółki. Powstanie nowego obiektu, to odpowiedź na powiększaną sukcesywnie flotę przewoźnika i jedno z najważniejszych wyzwań komunikacyjnych miasta w najbliższych latach, czyli program „Tramwaj 2.0”.
W 2023 roku wrocławskie tramwaje przejechały 3 miliony kilometrów więcej, niż w roku 2022. To efekt uruchomienia nowych tras przez Szczytniki i Popowice oraz na Nowy Dwór.
– Dzięki tym inwestycjom powstało 11 km nowych tras, a dodając do tego gruntownie wyremontowane torowiska na ulicach Kosmonautów i Legnickiej, to w ciągu ostatnich czterech lat dodać możemy 26 km wyremontowanych starych torowisk – mówi Prezydent Miasta Wrocławia Jacek Sutryk – Warto podkreślić też, że dzięki programowi TORYwolucja blisko pięciokrotnie spadła liczba wykolejeń przy zwiększonej pracy przewozowej – dodaje.
Większa flota – więcej zajezdni
By realizować nowe połączenia, wrocławskie MPK potrzebuje większego taboru. Do Wrocławia sukcesywnie przyjeżdżają tramwaje Moderus Gamma, na tę chwilę przewoźnik ma ich w swojej flocie 32, a docelowo będzie ich 46. Ponadto już niebawem pojawi się pierwszy tramwaj Pesa, których
z początkiem przyszłego roku ma być 24, a w ramach skorzystania z prawa opcji pojawi się jeszcze kolejnych 16. W ciągu ostatnich czterech lat na ulicach miasta pojawiło się łącznie 240 nowych autobusów i 153 nowe i wyremontowane tramwaje.
– Mówimy o projektach już trwających, a niebawem ogłosimy te zaplanowane na najbliższe 5 lat. Obecnie trwa np. procedura wyłaniania korytarzy na Psie Pole. By to wszystko zrealizować potrzebujemy nowej zajezdni – podkreśla prezydent Sutryk.
W związku z zapotrzebowaniem na więcej połączeń i rozrastającą się flotę wrocławskiego MPK, powstanie nowa zajezdnia tramwajowa.
Zajezdnia ma powstać przy alei Architektów. To zupełnie nowy obiekt o charakterze modułowym, co pozwoli skutecznie rozbudowywać jego pojemność wraz z dostępnością kolejnych środków finansowych. To obiekt nowoczesny, spełniający najlepsze standardy ekologiczne, zautomatyzowany w zakresie, na który będą pozwalały możliwości technologiczne, sprzętowe i finansowe. Zgodnie ze wstępnymi założeniami, które będą odpowiednio zdefiniowane w koncepcji funkcjonalno-architektonicznej, zajezdnia ma pomieścić około 150 pojazdów i ma być zaopatrzona w stanowiska myjni całopojazdowej, wydzielone stanowiska do kompleksowego sprzątania wnętrza tramwajów, tokarkę podtorową, lakiernię oraz halę warsztatową w pełni wyposażoną do naprawy poszczególnych podzespołów.
– Zależy nam na tym, aby z budową nowych zajezdni MPK odzyskało utracone w przeszłości funkcje, np. te związane z samodzielną naprawą pojazdów w szerokim zakresie jakie umożliwia obecność odpowiednio wyposażonych i przygotowanych warsztatów – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław. – Obecne zajezdnie tramwajowe mają już bardzo symboliczne możliwości powiększenia pojemności. Jednocześnie mamy świadomość, że w kolejnych latach liczba tramwajów potrzebnych do zapewnienia właściwego wykonania zaplanowanych przewozów będzie rosła. Nowa zajezdnia w tej części miasta jest koniecznością – podkreśla prezes Woźny.