Warszawa Centralna zabytkiem
Dworzec Centralny im. Stanisława Moniuszki znalazł się w rejestrze zabytków i tym samym został objęty ochroną konserwatorską.
Dworzec został oddany do użytku 5 grudnia 1975 roku, stając się główną stacją stolicy obsługującą ruch dalekobieżny. Budowa bardzo nowoczesnego na owe czasy obiektu trwała 3 lata i była jedną ze sztandarowych inwestycji w Polsce w latach 70. XX wieku.
-Dzisiaj budujemy bezpieczną, komfortową i punktualną polską kolej. Musimy jednak pamiętać o tym, że polska kolej to kawał naszej historii. Dworzec Centralny im. Moniuszki jest tego przykładem-powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Szczecińska Kolej Metropolitalna
PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej rozpocznie roboty we wrześniu. Prace będą miały miejsce na linii 406 na odcinku Skolwin – Police oraz na linii 273. Zmodernizowana zostanie także stacja Gryfino. Wykonawcą prac jest spółka Trakcja SA, które zajmuje się pracami na linii nr 406 (Szczecin Główny – Police) oraz zmodernizuje wybrane elementów linii 273 (tzw. „Nadodrzanka do Gryfina), 351 (Szczecin – Stargard) oraz 401 (Szczecin – Goleniów). Istniejące perony zostaną gruntownie zmodernizowane, niektóre przystanki zmienią lokalizację.
3,5 miliona pociągów w ciągu 15 lat
Koleje Mazowieckie policzyły, że 7 sierpnia z Warszawy Wileńskiej odjechał 3,5-milionowy pociąg uruchomiony przez spółkę od początku jej istnienia.
– 3,5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich to skład 11619, który odjechał o 7:30 z Warszawy Wileńskiej do Tłuszcza. Codziennie na mazowieckie szlaki o długości 1449 km wyrusza średnio 800 pociągów, które pokonują 51 tys. km i przewożą blisko 165 tys. osób – poinformował przewoźnik. Na zdjęciu rekordowy pociąg.
Pol-Miedź Trans kupuje tabor
Pol-Miedź Trans ogłosiła dwa przetargi taborowe. Projekt zakupu nowych wagonów platform oraz lokomotyw do przewozu ładunków w transporcie intermodalnym zgłoszony przez Pol-Miedź Trans znalazł się na liście projektów, które otrzymały dofinansowanie w ramach konkursu CUPT na rozwój transportu intermodalnego. Łączna wartość rozdysponowanego dofinansowania to 1,133 mld zł. Przewoźnik otrzymał całe wnioskowane finansowanie (26 880 613 złotych).
Przedmiotem pierwszego zamówienia jest dostawa fabrycznie nowej jednosystemowej lokomotywy elektrycznej z silnikiem dojazdowym. Kryterium wyboru oferty będzie cena netto (95%) i wydłużenie gwarancji. Przedmiotem drugiego zamówienia jest dostawa stu fabrycznie nowych wagonów podkontenerowych serii „S” (w tym 31 szt. nowych 4 osiowych wagonów 60’ serii Sgnss oraz 69 szt. nowych 6 osiowych wagonów 80’ serii Sggrss). Tu kryterium wyboru będzie tylko cena. Na oferty spółka czeka do początku września.
ERTMS na Rail Baltice
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z firmą Bombardier Transportation (ZWUS) Polska na projekt i budowę systemu ERTMS/ETCS na linii E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Białystok. Wykonawca ma wykonać pełną dokumentację robót budowlanych oraz uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia na użytkowanie. Zakres podstawowy o wartości ok. 64,4 mln złotych netto obejmuje realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Zakres opcji o wartości ok. 33,8 mln złotych netto będzie obejmował realizację części zadania inwestycyjnego na odcinku Sadowne – Białystok, z planowanym terminem zakończenia umowy na koniec 2024 r.