Publikacje Firm Tabor

ABB zainstaluje we FLIRTACH Kolei Mazowieckich aparaturę niskich napięć

O komfort pasażerów Kolei Mazowieckich będzie dbać wydajna energetycznie i odporna na skrajne warunki atmosferyczne aparatura niskich napięć. Urządzenia zostaną zainstalowane w 50 pociągach FLIRT, które dostarczy Stadler Polska.

Fot. Koleje Mazowieckie
Fot. Koleje Mazowieckie

Aparatura kontrolno-sterownicza i zabezpieczająca, za którą kryją się setki styczników, przekaźników, wyłączników i styków pomocniczych, to kluczowe urządzenia niskich napięć, stanowiące elektryczny „krwiobieg” na pokładzie pociągu. Bez nich takie elementy pojazdu, jak oświetlenie, klimatyzacja czy drzwi, nie działałyby prawidłowo.

W minionym roku Stadler Polska podpisał z Kolejami Mazowieckimi umowy na dostawę łącznie 50 pociągów FLIRT. W pojazdach zostanie zainstalowana aparatura niskiego napięcia firmy ABB. Będą to te same urządzenia, które sprawdzają się w pociągach podmiejskich i dalekobieżnych, operujących we Francji, Hiszpanii czy Niemczech – i które wykazują się m.in. obniżonym poborem mocy, głównie dzięki specjalnej konstrukcji cewek w stycznikach, sterujących przepływem prądu. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii.

Nowy tabor nie dla wszystkich. POLREGIO nadal bez dofinansowania

Aparatura jest również odporna na wstrząsy, gwałtowne zmiany temperatury oraz wysoką wilgotność. Styczniki, przekaźniki i wyłączniki w pociągach Kolei Mazowieckich będą mogły więc pracować w skrajnych warunkach środowiskowych i w temperaturach dochodzących nawet do -40 stopni Celsjusza. To gwarantuje niezawodne działanie elektryki i kluczowych systemów pokładowych, co z kolei przekłada się na komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

W dużym uproszczeniu, aparatura kontrolno-sterownicza dba o to, aby sygnał podawany np. na pulpicie maszynisty, w sposób płynny i niezawodny dotarł do urządzenia wykonawczego – włączając tym samym ciąg oświetleniowy w przedziale albo otwierając w odpowiednim momencie sterowane elektrycznie, dwuskrzydłowe drzwi pasażerskie. Jednocześnie aparatura zabezpieczająca chroni obwody elektryczne na pokładzie pociągu przed przeciążeniem lub zwarciem.

– Stadler Polska stawia na sprawdzone rozwiązania, które z powodzeniem działają w kilkudziesięciu krajach świata, zarówno w klimacie pustynnym, jak i w trudnych warunkach górskich. To aparatura dostosowana nawet do wyśrubowanych parametrów kolei dużych prędkości. Cieszymy się, że znajduje swoje miejsce w pociągach produkowanych w Polsce, dla regionalnego przewoźnika, w których bezpieczeństwo i komfort pasażerów traktuje się priorytetowo – powiedział Robert Stelmaszuk z biznesu Elektryfikacji ABB w Polsce.

 

W 2024 r. ABB dostarczyła aparaturę kontrolno-sterowniczą i zabezpieczającą na potrzeby 10 pociągów FLIRT, produkowanych w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. W tym roku aparatura trafi na pokład kolejnych 30 pociągów. Ostatnie dostawy zostaną realizowane w 2026 roku.

Dodaj komentarz