Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Z Małopolski na Śląsk pojedziemy szybciej

Duże zmiany szykują się na linii nr 62 Tunel – Sosnowiec. Dzięki planowanym modernizacjom znikną ograniczenia prędkości, a przejazdy zostaną usprawnione. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na prace obejmujące odcinki Jaroszowiec Olkuski – Olkusz i Olkusz – Bukowno.

Zarzecze - nowe perony, wiaty i tablice informacyjne (fot. Paulina Wachowicz / PKP PLK)
Zarzecze – nowe perony, wiaty i tablice informacyjne (fot. Paulina Wachowicz / PKP PLK)

Działania zrealizowane i te, których wykonawców dopiero wyłoni rozpisane postępowanie, wpisane są w projekt pn. „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”. Jego wartość to ponad 300 mln zł, pochodzących ze środków budżetowych. W tym miejscu warto przypomnieć, że Tunel to stacja kolejowa w Uniejowie-Rędzinach, w województwie małopolskim. Rozpoczęcie prac, po wyłonieniu wykonawcy, a także podpisaniu umowy w formule „projektuj i buduj”, na kolejnych dwóch odcinkach przewidziano na IV kwartał br.

Odcinki Jaroszowiec Olkuski – Olkusz i Olkusz – Bukowno

Na 8 km fragmentu linii nr 62, od stacji Jaroszowiec Olkuski do stacji Olkusz, zaplanowano wymianę dwóch torów oraz przebudowę sieci trakcyjnej. W Rabsztynie zaś roboty obejmą przejazd kolejowo-drogowy. Skrzyżowanie zyska sygnalizatory świetlne i rogatki. Dzięki inwestycji prędkość pociągów między Jaroszowcem a Olkuszem zwiększy się z 40 do 120 km/h. Czas jazdy koleją w relacji SędziszówKatowice skróci się o kilka minut. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a także drogowego.

Na tym odcinku Odcinek Olkusz – Bukowno do wymienionego wcześniej toru nr 1 dołączy tor nr 2 wraz z siecią trakcyjną.

Sprawne i bezpieczne przejazdy na linii Tunel – Sosnowiec

Na linii nr 62, pomiędzy Tunelem a Wolbromiem, PLK kończą przebudowę 11 obiektów inżynieryjnych. To 3 wiadukty i 8 przepustów. Prace szacowane na 24 mln zł pozwolą zwiększyć prędkość miejscami z 30 do 80 km/h. Nowe obiekty usprawnią ruch kolejowy, a także drogowy.

Znaczna poprawa prędkości na trasie nastąpiła już po wcześniejszych pracach. Od 2020 r. między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim pociągi jadące do Katowic mają dozwoloną prędkość 120 km/h. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych.

W relacjach SędziszówKatowice, czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans. Podróżni zyskali lepszą dostępność, a także poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.

Prace na linii TunelSosnowiec, odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski, w granicach woj. małopolskiego, warte są 183 mln zł. Roboty na odcinkach Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz w stacji Sławków – Dąbrowa Górnicza Wschodnia, a także na stacjach, wykonawca realizuje za ponad 114 mln zł.

Dodaj komentarz