Alstom oraz CLIP Intermodal, firma działająca w sektorze transportu intermodalnego, będąca częścią CLIP Group S.A., ogłaszają podpisanie w pierwszym kwartale 2024 roku umów na łączne dostawy 13 lokomotyw wielosystemowych Traxx trzeciej generacji.
Lokomotywy Traxx będą miały homologację w europejskim korytarzu uwzględniającym Polskę, Niemcy Belgię, Luksemburg, Austrię i Francję. Za produkcję taboru odpowiada zakład Alstom w Kassel w Niemczech, natomiast nadwozia lokomotyw powstaną we wrocławskim zakładzie Alstom Polska.
– Po rozbudowie Terminalu Intermodalnego w Swarzędzu zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych stanowi kolejny znaczący krok w rozwoju CLIP Group. Skoro posiadamy terminal z ośmioma torami przeładunkowymi o rocznych możliwościach ponad 1 mln TEU, własną flotę 500 wagonów intermodalnych, to naturalną konsekwencją jest inwestycja we własne lokomotywy. Jestem przekonana, że lokomotywy Traxx 3 MS wzmocnią pozycję CLIP Intermodal, przyczyniając się do dalszego rozwoju zrównoważonych i niskoemisyjnych europejskich korytarzy transportowych. Stawiamy na transport intermodalny, ponieważ ma on ogromny potencjał, zwłaszcza w kontekście redukcji emisji gazów cieplarnianych. Rozwój tego rodzaju transportu jest też najlepszą odpowiedzią na wyzwania, jakie stoją na drodze do poprawy przepustowości sieci oraz bezpieczeństwa ruchu w transporcie – podkreśla Agnieszka Hipś, Prezes Zarządu CLIP Group S.A.
Lokomotywy wielosystemowe Traxx trzeciej generacji (3 MS) charakteryzują się wysoką wydajnością operacyjną, niezawodnością, efektywnością energetyczną i ułatwionym serwisem. Umożliwiają prowadzenie cięższych ładunków w porównaniu do innych lokomotyw tej samej klasy. Jednostki zamówione przez CLIP Group mogą osiągać prędkość 160 km na godzinę i będą wyposażone w wiodący system sygnalizacji Onvia (wcześniej znany jako Atlas). Jest to rozwiązanie pokładowe Alstom dla Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), pokrywające największą liczbę krajów i linii – zarówno w systemie ETCS, jak i w starszych systemach. Alstom jest też liderem segmentu utrzymania lokomotyw. Obecnie zapewnia utrzymanie około 2 450 lokomotyw na całym świecie, w tym prawie 600 lokomotyw Traxx.
– Zakup wielosystemowych lokomotyw Traxx trzeciej generacji to inwestycja w przyszłość opartą o efektywny i przyjazny środowisku transport intermodalny. Jesteśmy dumni, że nowoczesne rozwiązania Alstom od wielu lat wspierają rozwój tej branży w Polsce i pomagają operatorom logistycznym w realizacji ich strategicznych celów. W przypadku zamówień od CLIP Intermodal, po raz pierwszy będziemy dostarczać lokomotywy dla krajowego, prywatnego operatora w korytarzu europejskim Francja – Polska. Jestem przekonany, że lokomotywy Traxx przyczynią się do dalszego rozwoju zrównoważonej i niskoemisyjnej Transeuropejskiej Sieci Transportowej – podkreśla Sławomir Cyza, Prezes Zarządu Alstom Polska.
Produkowane przez Alstom lokomotywy elektryczne Traxx oferują elastyczną konstrukcję. Jest ona oparta o sprawdzoną, modułową platformę, stosowaną w transporcie pasażerskim i towarowym, w przewozach krajowych i transgranicznych, dostępną w różnych konfiguracjach (AC, DC, wielosystemowe). Tabor zapewnia zwiększoną wydajność operacyjną, niezawodność, efektywność energetyczną i wydłużone okresy międzyprzeglądowe, co wpływa na jego większą dostępność. Jedną z ciekawych funkcjonalności, w które mogą być wyposażone lokomotywy, jest „Ostatnia mila”, zapewniająca nowe narzędzia operacyjne. Umożliwia ona m.in. płynną kontynuację jazdy po wjeździe na linie niezelektryfikowane, często stosowaną w celu uzyskania dostępu do portów, terenów przemysłowych i terminali. Lokomotywy, dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach, pokonują łącznie ponad 300 mln km rocznie. Od 2000 roku włączono do eksploatacji ponad 5,7 tys. lokomotyw Alstom, które są wykorzystywane w wielu krajach Europy, a także w Azji, Ameryce Północnej i Afryce.