Rząd Angoli przyznał konsorcjum belgijskiego prywatnego operatora Vecturis, Trafigura, Singapur i portugalskiej grupie budowlanej Mota-Engil 30-letnią koncesję na obsługę i utrzymanie korytarza Lobito.
Korytarz Lobito to 1344 km linii kolejowej Benguela o rozstawie 1067 mm. Biegnie na linii zachód-wschód od portu Lobito na wybrzeżu Atlantyku do Luau w Angoli i dalej do Ndola w Demokratycznej Republice Konga (DRK). Łączna długość linii wynosi więc 1866 km.
Rząd Angoli zawarł w koncesji warunki, które obejmują opłatę w wysokości 100 mln USD, podczas gdy koncesjonariusz zapłaci stanowi Angoli 319,4 mln USD za pierwsze 10 lat umowy, 787 mln USD za kolejne 10 lat i 919 mln przez ostatnie 10 lat. Koncesjonariusz jest również zobowiązany do przewozu 1,67 mln ton ładunków rocznie do piątego roku obowiązywania koncesji. W dziesiątym roku liczba ta wzrośnie do 2,98 mln ton, a w 20 do 4,98 mln ton.
Ponadto koncesjonariusz musi zainwestować 256 mln USD w infrastrukturę, 73,4 mln USD w sprzęt, a także w tabor. Ponadto – 4,3 mln USD w różne inne działania w okresie obowiązywania koncesji.
Zawarowano również możliwość przedłużenia umowy o kolejne 20 lat. Warunkiem jest zobowiązanie koncesjonariusza do budowy odgałęzienia z Luacano do Jimbe w Zambii.
Konsorcjum pokonało konkurencję chińskiej grupy CTIC, Sinotrans i China Railway 20 Group w przetargu ogłoszonym we wrześniu 2021 roku. Podpisanie umowy ma nastąpić w połowie września.
Eric Peiffer, dyrektor zarządzający Vecturis, potwierdził przyznanie kontraktu. Zapowiedział także rozpoczęcie negocjacji warunków koncesji, choć są one w dużej mierze określone w przetargu.