global Inwestycje Przewozy towarowe Wydarzenia

Gwinea: inwestycje w linię kolejową w wysokości 15 mld USD

Rząd Gwinei podpisał umowę ramową z Rio Tinto i Winning Consortium Simandou (WCS) w celu lepszej eksploatacji złoża rudy żelaza Simandou. Jej wartość to 15 mld USD. Kontrakt obejmuje budowę linii kolejowej o długości 670 km z Beyla do Forécariah oraz portu w Moribayah, Forécariah.

Linia połączy złoże rudy żelaza Simandou z wybrzeżem Atlantyku.
Linia połączy złoże rudy żelaza Simandou z wybrzeżem Atlantyku.

Złoże Simandou zawiera ponad 2 miliardy ton wysokogatunkowej rudy. Zostało odkryte ponad 20 lat temu, jednak pozostało niezagospodarowane z powodu sporów prawnych i kosztów budowy infrastruktury do przetwarzania i jej transportu.

Zgodnie z nową umową wykonawca zbuduje linię do grudnia 2024 roku. Produkcja komercyjna w kopalniach ma się rozpocząć do 31 marca 2025 roku.

China Railway 18th Bureau Group rozpoczęła budowę linii kolejowej w 2021 roku na podstawie umowy z WCS. Rząd nalegał jednak na bliższą współpracę między WCS i Rio Tinto, aby zapewnić ukończenie projektu. Linia, która okrąża granicę z Sierra Leone, ma znacznie dłuższą trasę od złoża rudy do wybrzeża niż bardziej bezpośrednia trasa przez sąsiednią Liberię.

Ogłoszono także, że ​​nowe umowy będą obowiązywać przez 35 lat. Minister kopalni i geologii Moussa Magassouba powiedział, że w ramach przerobionej umowy rząd uzyska 15% udział zarówno w projektach kolejowych, jak i portowych.

Géraud Moussarie, dyrektor zarządzający Rio Tinto Simfer:

– W początkowych podstawowych umowach mówiono, że firmy mogą korzystać z infrastruktury przez 30 lat, zanim zwrócą ją do Gwinei. Ta infrastruktura stanie się własnością państwa, gdy tylko ją wybudujemy. Zamierzamy stworzyć krajową agencję do zarządzania strukturą kolejową i portową. Uzgodniliśmy, że infrastruktura, która zostanie zbudowana, w szczególności linia kolejowa, będzie też infrastrukturą wielofunkcyjną dla rudy, dla górników, dla produktów rolnych, dla pasażerów i ich towarów.