Obecnie na bieżąco uzupełniamy flotę o używane pojazdy, które są dostępne na rynku od ręki. Strategicznym celem naszej polityki taborowej pozostaje jednak wymiana wysłużonych pojazdów typu EN57 na nowoczesne składy wyposażone w klimatyzację oraz wi-fi. Nowy tabor przyciągnie podróżnych, którzy dzisiaj z różnych względów wybierają samochód, zwłaszcza w ruchu aglomeracyjnym. Jeden pociąg aglomeracyjny ma blisko 800 miejsc, co oznacza, że może zastąpić na drodze co najmniej 500-600 aut zajmowanych najczęściej tylko przez kierowcę, co ma często miejsce przy regularnych dojazdach do pracy. A przecież taki pociąg wykonuje wiele połączeń dziennie.
Dzięki efektowi skali to bardzo efektywny sposób na przyciągniecie większej ilości pasażerów na kolej, i – przy okazji – dekarbonizację i uniezależnienie się od importu paliw kopalnych, w tym z Rosji.
Świat stawia na ekologię i wodór. Jak w te zagadnienia wpisuje się Polregio w kontekście obecnych działań, jak i planowanych inwestycji, w tym inwestycji taborowych?
Wodór jest bez wątpienia bardzo ciekawym źródłem zasilania, jeśli chodzi o transport zbiorowy. Obecnie jednak na rynku nie ma zbyt dużo pojazdów szynowych na wodór, które przeszły homologację, więc tutaj jesteśmy na początkowym etapie rozwoju rynku. Interesująco zapowiadają się konstrukcje dwusystemowe, które zamiast silnika Diesla będą miały ogniwo paliwowe właśnie na wodór. Nasza siatka połączeń obejmuje odcinki zelektryfikowane oraz bez podłączenia do sieci trakcyjnej, więc tego typu pojazdy na pewno mogłyby się sprawdzić w naszej flocie.
Ponadto w całkowitym koszcie posiadania pojazdu ponad 40% stanowią koszty paliwa, więc żeby wodór upowszechnił się – koszt paliwa w całkowitym koszcie posiadania musi zmaleć co najmniej o połowę. To wymaga dofinansowania unijnego do zakupu paliwa i zapewnienia efektywnego dostępu do stacji tankowania.
Ruszyła budowa Punktu Utrzymania Taboru Polregio w świętokrzyskiem. Kiedy inwestycja będzie gotowa i jak zostanie wyposażona?
Nowa hala do obsługi taboru w Skarżysku- Kamiennej została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi trendami, jeśli chodzi o ekologię i efektywność energetyczną. Na dachu hali zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne, a wentylacja zostanie wyposażona w instalację do odzysku ciepła. W obiekcie, który ma być gotowy w I kwartale 2023 r. będą warsztaty, magazyn wysokiego składowania, zaplecze socjalno-biurowe oraz myjnia dla pociągów.
Łącznie zatrudnienie w nowym miejscu znajdzie 60 osób. Realizacja tej inwestycji za blisko 40 mln zł wpisuje się w naszą wieloletnią strategię osiągnięcia przewagi konkurencyjnej poprzez zwiększenie efektywności kosztowej w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. Dzięki takim inwestycjom jak w Skarżysku-Kamiennej spółka zwiększy potencjał do rozwoju zarówno w realizacji przewozów regionalnych w południowo-wschodniej Polsce, jak i działalności komercyjnej, czyli wykonywania napraw taboru innych niż Polregio przewoźników.