Bank Gospodarstwa Krajowego oraz PKO Bank Polski udzieliły Kolejom Mazowieckim blisko 1,9 mld zł finansowania. Kredyt wesprze realizację projektu inwestycyjnego, w ramach którego spółka zakupi 75 nowych, pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt). Nowe pociągi kursować będą praktycznie po całym województwie mazowieckim.
W ostatnich miesiącach Koleje Mazowieckie podpisały 2 umowy obejmujące zakup łącznie 75 nowoczesnych ezt typu FLIRT wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania, opcją na wykonanie do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4, pakietami naprawczo-pozderzeniowymi oraz szkoleniem pracowników z ich obsługi. Pojazdy zostaną wyprodukowane w Siedlcach przez Stadler Polska Sp. z o.o. Łączna wartość tych kontraktów to ok. 3,9 mld zł netto.
Finansowanie udzielone przez konsorcjum dwóch banków obejmuje ok. 943 mln zł z PKO Banku Polskiego, który jest agentem kredytu i zabezpieczeń i ok. 943 mln zł z BGK. Projekty uzyskały także dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w wysokości ponad 862 mln zł oraz z Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 (FEM) w wysokości ponad 336 mln zł.
Podpisana dziś umowa jest jedną z największych umów kredytowych w Polsce w sektorze transportu kolejowego. Inwestycje Kolei Mazowieckich związane z zakupem nowoczesnych pojazdów to także jedne z największych tego typu projektów w sektorze pasażerskiego transportu kolejowego, współfinansowane środkami unijnymi – z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) oraz Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 (FEM).
– Dzięki inwestycji Kolei Mazowieckich, mieszkańcy województwa będą mogli korzystać z coraz większej liczby nowoczesnych pociągów w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły. Rozwój regionalnego pasażerskiego transportu kolejowego realnie wpływa na poprawę warunków życia lokalnych społeczności. Bardzo się cieszę, że jako polski bank rozwoju mamy swój udział w tym ważnym projekcie. Poprzez finansowanie takich inwestycji realizujemy misję BGK, którą jest wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski – mówi Mirosław Czekaj, Prezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.
Umowę skomentowała także przedstawicielka PKO Banku Polskiego.
– PKO Bank Polski z pełnym zaangażowaniem wspiera inicjatywy, które przyczyniają się do realizacji celów klimatycznych Unii Europejskiej, nadając jednocześnie mocny impuls Zielonej Transformacji w obszarze zrównoważonego i nowoczesnego transportu publicznego w Polsce. Jesteśmy dumni, że możemy finansować zakup taboru, który nie tylko podnosi komfort podróżnych, ale również w istotny sposób przyczynia się do ograniczenia emisji CO2 – mówi Ludmiła Falak-Cyniak, Wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego nadzorująca Obszar Bankowości Korporacyjnej i Inwestycyjnej.
O podpisaniu umowy mówił także Robert Stępień.
– Podpisanie tej umowy jest dla nas niezmiernie ważne i stanowi kolejny krok w rozwoju naszej spółki. Jest to także istotna informacja dla mieszkańców Mazowsza. Pozyskane środki pozwolą na zrealizowanie naszych planów inwestycyjnych zgodnie z przyjętą strategią taborową. Zakup kolejnych 75 nowoczesnych pojazdów typu FLIRT przyczyni się do polepszenia oferty przewozowej KM oraz umocnienia pozycji Kolei Mazowieckich jako nowoczesnego przewoźnika kolejowego. Obecnie zajmujemy 3 miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych. Cieszymy się, że tak wielu podróżnych wybiera nasze pociągi jako swój codzienny środek transportu – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Kolei Mazowieckich.