Coraz częściej bilety kolejowe kupujemy przez aplikacje mobilne i internet – nie zaś w okienkach kasowych. Najnowsze statystyki, przekazane przez Urząd Transportu Kolejowego, jasno wskazują rosnącą popularność e-platform. Sprzedaż biletów online po raz pierwszy, od czasu prowadzenia przez UTK statystyk, wyprzedziła tradycyjną sprzedaż kasową.
W 2022 r. pociągami podróżowało 342,2 mln osób, najwięcej od dekady. W ubiegłym roku pasażerowie kolei kupili przez aplikacje mobilne i internet 35% biletów, a w kasach biletowych 29,3%. Udział kanałów internetowych w liczbie sprzedawanych biletów zwiększył się o 7,1 punktu procentowego rok do roku.
– Najczęściej przez Internet kupowane są bilety jednorazowe, relacji dalekobieżnych i z odpowiednim wyprzedzeniem – informuje Urząd Transportu Kolejowego. – Wśród kanałów dystrybucji biletów od kilku lat odnotowuje się także wyższe wykorzystanie automatów biletowych, zarówno stacjonarnych na stacjach i przystankach, jak i tych zamontowanych w pojazdach. W 2021 r. na zakup biletu w biletomacie stacjonarnym zdecydowało się 8,3% podróżny, a w pojazdach 0,9%. W 2022 r. było to już odpowiednio 8,4% i 1,1%.
kanał dystrybucji |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
---|---|---|---|---|
stacjonarne kasy biletowe |
46,5% |
39,3% |
35,1% |
29,3% |
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży |
14,3% |
18,2% |
27,9% |
35,0% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) |
16,2% |
17,6% |
21,5% |
20,8% |
automaty stacjonarne (na stacjach) |
6,6% |
7,5% |
8,3% |
8,4% |
automaty mobilne (w pojazdach) |
0,6% |
0,7% |
0,9% |
1,1% |
pozostałe |
15,8% |
16,7% |
6,2% |
5,3% |
Spadki w kanałach dystrybucji biletów
Największe spadki w kanałach dystrybucji biletów od lat dotyczą stacjonarnych kas biletowych. W 2018 r. ich udział wynosił jeszcze ponad 50%, w 2022 r. był już poniżej 30% wszystkich sprzedanych biletów. Pierwszy raz inne kanały dystrybucji okazały się bardziej popularne niż kasy. Zmniejszyło się także zapotrzebowanie na zakup biletów u drużyn konduktorskich. W 2021 r. udział takich biletów w ogólnej sprzedaży wynosił 21,5%, a w 2022 r. spadł do poziomu 20,8%. Zazwyczaj taka forma pozyskania biletu wiąże się z dodatkowymi kosztami.
W 2022 r. udział internetowej sprzedaży biletów w ogólnych przychodach z ich dystrybucji wzrósł o 7,3 punktu procentowego (z 27 % do 34,3%), natomiast udział w przychodach z biletów zakupionych w kasach biletowych spadł o 5,1 punktu procentowego. Najczęściej to w kasach sprzedawane są bilety długookresowe, które generują większy przychód, dlatego spadek przychodów nie jest tak znaczący, jak w przypadku spadku udziału w sprzedaży.
kanał dystrybucji |
2021 |
2022 |
---|---|---|
stacjonarne kasy biletowe |
40,9% |
35,8% |
aplikacje i internetowe systemy sprzedaży |
27,0% |
34,3% |
obsługa pokładowa (drużyny konduktorskie) |
17,6% |
16,7% |
automaty stacjonarne (na stacjach) |
7,6% |
6,8% |
automaty mobilne (w pojazdach) |
0,8% |
0,9% |
pozostałe |
6,1% |
5,4% |