Inwestycje Tramwaje

Bydgoszcz: tramwaj na Szwederowo z zezwoleniem na budowę

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy otrzymał zezwolenie na realizację projektu trasy tramwajowej na Szwederowo. Przetarg na prace budowlane ogłoszony zostanie jeszcze w tym roku.

Bydgoszcz wkrótce rozpocznie budowę linii tramwajowej przez Szwederowo
Bydgoszcz wkrótce rozpocznie budowę linii tramwajowej przez Szwederowo

Trasa tramwajowa przez Szwederowo realizowana będzie od ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego w Bydgoszczy. Trasa do ul. Bielickiej to pierwszy etap tego przedsięwzięcia. Wymaga to dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej.

W ramach przedmiotowego zadania węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa dodatkowe przystanki tramwajowe. Przebudowana zostanie też podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy. Część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego.

Zielone torowiska i przystanki

W ramach inwestycji, między rondem Kujawskim a ul. Lenartowicza, powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Na trasie pojawią się też zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.

W ramach obecnych prac zaprojektowane zostały też elementy zmniejszające hałas i drgania oraz zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej. Nowością będą też kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego  (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka).

Nowa podstacja

Inwestycja uwzględnia budowę nowej podstacji dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.

Inwestycja rozłożona w latach

Inwestycja tramwajowa to kolejny etap rewolucji komunikacyjnej w mieście. Nowa linia zakończy się ślepo za ul. ks. I. Skorupki. W kolejnych latach bowiem miasto planuje dalszą rozbudowę tego torowiska – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego. Zarząd Dróg posiada już dla tego projektu gotową koncepcję.

Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Finalizuje je wydana decyzja o  zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) z rygorem natychmiastowej wykonalności. Stanowi ona jednocześnie pozwolenie na budowę, zatwierdza nowe podziały nieruchomości, a także przenosi własność nieruchomości koniecznych do realizacji inwestycji na inwestora.

Decyzja ZRID pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg, który wyłoni wykonawcę robót budowlanych. Prace dofinansowane zostaną z Unii Europejskiej. Realizacja zadania zajmie około 2 lat. Co ważne, nie wpłyną na funkcjonowanie komunikacji tramwajowej w mieście.

Dodaj komentarz