MBTA (Massachusetts Bay Transportation Authority), agencja publiczna działająca na rzecz Bostonu wybrała firmę CAF USA na wykonawcę kontraktu obejmującego dostarczenie 102 pojazdów LRV. Wartość kontraktu to 811 milionów dolarów.
Szczegóły umowy ramowej
W ramach umowy przedsiębiorstwo CAF USA wyprodukuje i dostarczy 102 lekkie pojazdy szynowe typu LRV. Stanowią one pewnego rodzaju hybrydę tramwaju z miejskimi pociągami pospiesznymi. Są od pojazdów kolejowych znacznie lżejsze i zwrotniejsze – terminologia jest jednak dość myląca, biorąc pod uwagę, jak odmienne znaczenia dla określenia chociażby tramwaju przyjęto właśnie w Stanach Zjednoczonych, a jakie w Europie.
Szynowe pojazdy LRV, które wyprodukuje w zakładzie w Nowym Jorku firma CAF USA zostaną skierowane do obsługi tak zwanej Zielonej Linii na terenie Bostonu (inaczej Boston Green Line). Trasa ta obejmuje zarówno torowiska naziemne, jak i odcinki podziemne czy przejazdy tunelowe. Uruchomiana pod koniec XIX wieku linia pozwala do tej pory omijać zatłoczony obszar centrum Bostonu – w tych rejonach lekkie pojazdy szynowe poruszają się właśnie jak metro.
CAF USA przekaże MBTA siedmiosegmentowe składy typu 10 „Supercar”. Zastąpią one wykorzystywane obecnie wagony typu 7 i 8. Każdy ze 102 nowych pojazdów lekkiej kolei będzie niskopodłogowy. W środku zaprojektowana zostanie wygodna przestrzeń dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej tak, by maksymalnie ułatwić im dostęp do transportu publicznego.
Kiedy LRV typu 10 wjadą na Zieloną Linię?
Do pierwszej połowy 2026 roku firma CAF dostarczy cztery egzemplarze swoich pojazdów LRV, które zostaną wprowadzone na Zieloną Linię pilotażowo. Następnie, od wiosny 2027 roku w każdym miesiącu przedsiębiorstwo wyprodukuje i dowiezie do Bostonu dwa kolejne urządzenia. Do roku 2031 kontrakt zostanie zrealizowany.
Poza zakupem pojazdów Massachusetts Bay Transportation Authority zdecydowała się na zamówienie dwóch symulatorów jazdy (umożliwiających prawidłowe przeszkolenie personelu), aparatury testowej, narzędzi serwisowych dostosowanych do konstrukcji składów LRV oraz części zamiennych. W ramach kontraktu będzie obowiązywał ponadto trzyletni serwis gwarancyjny, realizowany przez zespół firmy CAF USA.