Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zawarła z Towarzystwem Finansowym Silesia przedwstępną umowę sprzedaży posiadanych przez TFS akcji spółki TORPOL. W wyniku planowanej transakcji, CPK może pozyskać strategicznego inwestora, który stanie się znaczącym zamawiającym na rynku budowy infrastruktury kolejowej.
Przedwstępna umowa obejmuje 8.728.600 akcji, które stanowią 38 proc. wszystkich akcji TORPOL.
– Nabycie przez CPK akcji od TFS, ze względu na taki sam poziom powiązania tych spółek ze Skarbem Państwa, nie wpłynie w praktyce ani na strukturę akcjonariatu ani na zakres kontroli nad spółką jej przyszłego głównego akcjonariusza – informuje Grzegorz Grabowski, prezes TORPOL S.A.
Jak podkreślił Grabowski, pozyskanie CPK jako inwestora branżowego przez Torpol, daje dodatkowe bodźce i szanse na szybszy i ukierunkowany rozwój, posiadanych już przez spółkę kompetencji. Szczególnie chodzi o nowoczesne technologie i rozwiązania w zakresie budowy linii kolejowych wysokich prędkości i związanych z tym systemów zasilania sieci trakcyjnej prądu przemiennego. Torpol liczy także na uzyskanie synergii biznesowych w innych obszarach działalności.
– Należy również podkreślić, że dotychczasowa współpraca z TFS (inwestorem finansowym) była i jest bardzo dobra, stabilizowała rozwój spółki, a w szczególnie trudnych okresach umożliwiała uzyskanie finansowania realizacji niektórych projektów. Obecnie Torpol jest jednym z liderów rynku modernizacji linii kolejowych i jest w pełni gotowy do realizacji dużych, skomplikowanych kontraktów wielobranżowych infrastrukturalnych, w tym planowanych przez CPK inwestycji kolejowych, które pozwalają na dywersyfikację podmiotową sprzedaży usług świadczonych przez spółkę.– powiedział prezes TORPOL S.A.
Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. jest w 100% spółką Skarbu Państwa. Jest ona powołana do realizacji Programu wieloletniego CPK, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących. To m.in. modernizacja istniejących linii kolejowych oraz budowa nowych tras, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury technicznej.