W przetargu na opracowanie wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, ogłoszonym przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię złożone zostały 4 oferty. Teraz oceni je komisja przetargowa.
Przetarg ogłoszony został w lutym. Studium określić ma, które z proponowanych w „Koncepcji Kolei Metropolitalnej” opcji są możliwe do zrealizowania i w jakim zakresie.
Opracowanie WSW potrwać ma około 4 lat. Projekt finalnie zawierać ma dwa rodzaje koncepcji rozwoju KM:
Pierwsza – krótkoterminowa:
W jej ramach powstaną nowe przystanki kolejowe, a stare będą miały zmienioną lokalizację. Inwestycja ma zintegrować transport zbiorowy i indywidualny poprzez dostosowanie rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych oraz parkingów dla samochodów. Zawierać ma również zapotrzebowanie na tabor oraz wielkość i lokalizację zapleczy technicznych. Działania te mają zostać określone do 2025 r.
Druga – docelowa:
Koncepcja to prognoza ruchu pasażerskiego, propozycja oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy pociągów oraz analiza zapotrzebowania na tabor. Ma wskazywać także lokalizację i wielkość obiektów zapleczy technicznych Kolei Metropolitalnej.
Wykonawca przygotować ma plan działań inwestycyjnych, w tym także koncepcję układu torów. Studium ma zawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć na kwestie związane z jego serwisowaniem oraz utrzymaniem zaplecza technicznego, w tym również analizy dotyczące finansowania inwestycji.
Inwestycja musi uwzględniać plany modernizacyjne spółki PKP PLK oraz rozwój projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.