Deutsche Bahn (DB) nie zwalnia tempa i śmiało inwestuje w nowoczesne rozwiązania technologiczne dla kolei. Właśnie ruszyły przygotowania do elektryfikacji pojedynczych linii rozmieszczonych lokalnie, by jak najszybciej przystosować je do przejazdów pociągów akumulatorowych. Tym, co jest warte największej uwagi jest jednak rozwiązanie, na jakie zdecydował się operator. Mowa tu o wyspach napowietrznych sieci trakcyjnej. Dlaczego jest to tak ciekawy i korzystny projekt?
Elektryfikacja – Nowoczesna inwestycja
Wprowadzenie częściowej elektryfikacji poprzez wspomniane już wyspy trakcyjne jest przede wszystkim tańsze i szybsze do realizacji, ponieważ nie wymaga modernizacji linii kilometr po kilometrze. Technologia wyspowa wymaga bowiem znacznie krótszych odcinków (niekiedy nawet tylko rozciągających się na kilkaset metrów), by zapewnić ładowanie na fragmencie trasy do tej pory niezelektryfikowanej. Tym samym przewoźnik wycofa z czasem z użycia pociągi spalinowe.
Wyspy sieci trakcyjnej DB zbuduje w Szlezwiku-Holsztynie, kraju związkowym w północnej części Niemiec. Rozpoczęcie prac modernizacyjnych zostało zaplanowane już na jesień tego roku. W pierwszej kolejności do elektryfikacji skierowano torowiska dla stacji kolejowych w Kilonii, Bad Oldesloe i Büchen. Wkrótce inwestor postawi wysepki także w części zachodniej kraju związkowego, a dokładniej w miastach: Heide, Husum oraz Tönning. W roku 2023 DB przedłuży istniejące linie Flensburg-Kilonia, a także Kilonia-Kiel Hasse.
Elektryfikacja – zalety
Wymienione prace elektryfikacyjne zaplanowane przez Deutsche Bahn pozwolą z czasem na zastąpienie pociągów Diesla pojazdami kolejowymi o zasilaniu bateryjno-elektrycznym. Tym samym przewoźnik ograniczy zużycie oleju napędowego aż o dziesięć milionów litrów rocznie!
W ten sposób niemiecki przewoźnik aktywnie podejmuje się realizowania inwestycji przyjaznych ochronie klimatu. Transport kolejowy już dziś określamy jako najbardziej ekologiczny. Jednak dopiero rozszerzenie niemieckiej sieci o nowe linie zelektryzowane znacznie wpłynie na środowisko i jego ochronę.
Zgodnie z zapowiedziami wyspy trakcyjne o charakterze napowietrznym zostaną wprowadzone również na innych liniach lokalnych. Modyfikacja i elektryfikacja tras kolejowych będzie podejmowana między innymi w Nadrenii-Palatynacie oraz na obszarze Renu-Ruhry.