Tramwaje Wydarzenia

Do niemieckiego Darmstadt dostarczono pierwszy tramwaj TINA

Po niespełna dwóch latach od podpisania umowy między HEAG Mobilo a Stadlerem, do Darmstadt przyjechał pierwszy tramwaj TINA. Pojazd regularne kursy rozpocznie jesienią 2023 r., tuż po przejściu szczegółowych testów.

Fot. Stadler
Fot. Stadler

Tramwaje najnowszej generacji TINA przedstawiono po raz pierwszy na targach InnoTrans 2022 r. Pierwszy z nich dostarczono do miasta Darmstadt 15 grudnia 2022 r. Pojazd jest oznaczony jako seria ST15.

– Cieszę się, że możemy odebrać już pierwszy tramwaj z nowej serii. Teraz rozpocznie się faza rozruchu – realizujemy liczne jazdy próbne, aby tramwaj był prawidłowo przygotowany do homologacji przez nadzór techniczny. Prowadzimy również szkolenia dla naszej kadry kierowców oraz pracowników ze szkoły jazdy, warsztatu oraz centrum kontroli ruchu, aby były gotowe do korzystania z tramwajów TINA – mówi Ann-Kristina Natus, Dyrektorka Zarządzająca HEAG Mobilo.

 

Jak wcześniej informowała Natus, HEAG Mobilo ostatnie tramwaje kupiło 15 lat temu. Teraz przewoźnik stawia na modernizację i zwiększenie liczby taboru. Uwzględnił on potrzeby zarówno pasażerów, jak i motorniczych, a także pracowników zaplecza. Po serii konsultacji w fazie projektowania, spółka Stadler zoptymalizowała projekt tramwaju tak, aby jak najbardziej odpowiadać potrzebom jego użytkowników.

W ciągu najbliższych tygodni w Darmstadt pojawią się kolejne tramwaje TINA. Dirk Schillings, Dyrektor Techniczny ds. lekkich pojazdów szynowych w firmie Stadler poinformował:

– Dzisiaj świętujemy ważny dzień – to kamień milowy dla naszych tramwajów najnowszej generacji. Cieszymy się, że po odbiorze fabrycznym nadszedł czas na fazę testową pierwszego pojazdu TINA na sieci kolejowej Darmstadt. Jesteśmy przekonani, że nowe pojazdy niskopodłogowe spełnią wysokie oczekiwania zarówno pasażerów, jak i HEAG Mobilo.

Pierwszy kurs w przyszłym roku

Pasażerowie miasta Darmstadt i dzielnicy Darmstadt-Dieburg będą mogli odbyć pierwszy kurs tramwajem TINA jesienią przyszłego roku. Nowa flota pojazdów będzie uzupełniona w całości w lecie 2024 r.

– Aby transport publiczny był zrównoważonym i ekologicznym środkiem transportu musi być nie tylko dalej rozwijany i wzmacniany, ale również nowoczesny i atrakcyjny. Nie mogę się doczekać pierwszej podróży tramwajem TINA – mówi Michael Kolmer, Kierownik Transportu w Darmstadt.

 

 

Zamówienie dla HEAG Mobilo obejmuje 14 tramwajów. Umowę rozszerzono o opcję na 11 kolejnych tramwajów, co oznacza, że finalnie w mieście Darmstadt pojawi się 25 tramwajów TINA. Oprócz pojazdów dla niemieckiego miasta, Stadler dostarczy również 25 tramwajów dla Baselland Transport AG, 28 tramwajów dla Rostocker Strassenbahn AG oraz 56 tramwajów do Hallesche Verkehrs AG. Ponadto holenderski HTM ogłosił, że złożył zamówienie na 50 opcji TINA plus.

TINA – innowacja z ekologią

Pięcioczłonowy pojazd TINA ma 43 m długości i 2,4 m szerokości. Mieści 272 pasażerów, z czego 101 przypisuje się miejscom siedzącym. Tramwaj najnowszej generacji przystosowano do rozstawu szyn 1000 mm. Prędkość, do jakiej pojazd może rozwijać, to 70 km/h. Przyspieszenie wynosi 1,3 m/s2.

Dodaj komentarz