PKP S.A., inwestując w polskie dworce, nie zapomina o działaniach pro-środowiskowych. W obiektach wdrażają m.in. systemy wykorzystujące odzysk wody deszczowej i jej retencję, pompy ciepła czy instalują panele fotowoltaiczne.
Rozwiązania proekologiczne na dworcach nie są niczym nowym, bo już w ramach prowadzonych w poprzednich latach przez PKP S.A. inwestycji były one sukcesywnie wdrażane. Przykładem może być choćby zbiornik wody deszczowej, z którego podlewana jest zieleń na placu przed dworcem Wrocław Główny czy kolektory słoneczne umiejscowione na dachach dworców w Łańcucie, Leżajsku czy Przeworsku. Jednak to dopiero Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, z uwagi na swoją skalę i zasięg, stanowi prawdziwy przełom we wdrażaniu rozwiązań proekologicznych.
– Program Inwestycji Dworcowych 2016-2023 to doskonała okazja do implementacji rozwiązań proekologicznych na dworcach kolejowych, co jest wyrazem naszej dbałości o środowisko naturalne. Pokazuje to też, że modernizacje, które prowadzimy są realizowane zgodnie ze współczesnymi trendami w budownictwie i architekturze – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Największy z programów modernizacji dworców w historii PKP S.A., wart prawie 2 mld złotych, to również inwestycje w ekologię. W jego ramach zostanie wybudowanych od podstaw prawie 40 dworców kolejowych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych, obiektów łączących nowoczesną bryłę, funkcjonalność i właśnie ekologię. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem wdrażanym w IDS-ach, ale również na wybranych zabytkowych dworcach, są panele fotowoltaiczne. Na podstawie już opracowanych dokumentacji projektowych można stwierdzić, że łącznie zostaną one zainstalowane na 25 proc. dworców budowanych i modernizowanych w ramach PID. W oparciu o dostępne dane szacuje się, że wytworzą one 377 495 kWh „zielonej energii” w ciągu roku. To mniej więcej dziesięć razy tyle, ile zużywa rocznie dworzec kolejowy w Mławie! Oczywiście po zakończeniu wszystkich prac projektowych dla dworców w realizowanych w ramach PID, ilość wytwarzanej „zielonej energii” jeszcze się zwiększy. Na ten moment najwięcej paneli fotowoltaicznych, o łącznej mocy 23,2 kWp, już zostało zainstalowanych na dachu dworca w Białymstoku. Zakłada się, że wytworzą one w ciągu roku około 21 112 kWh, co ograniczy emisję dwutlenku węgla o ok. 20 000 kg/rok, a to mniej więcej tyle, ile pochłania w ciągu roku około 4000 drzew sporych rozmiarów!
Panele fotowoltaiczne to niejedyne rozwiązania proekologiczne stosowane na modernizowanych dworcach kolejowych. W celu ograniczenia strat energii ważne jest stosowanie stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej, a także dobrych jakościowo pod kątem minimalizowania strat ciepła przegród budowlanych, a w przypadku historycznych obiektów stosowanie ociepleń od wewnątrz budynków. W przebudowywanych i nowo budowanych dworcach standardem jest również wykonywanie oświetlenia w technologii LED wraz z automatyką sterującą, co w znacznym stopniu ograniczy zużycie energii elektrycznej. W inwestycjach realizowanych w ramach PID ok. 30 proc. dworców będzie ogrzewana przy pomocy pompy ciepła lub przy ich wspomaganiu. W ponad 50 lokalizacjach zaplanowano inny sposób gospodarowania wodami deszczowymi niż odprowadzanie ich do sieci kanalizacji deszczowej. W 32 dworcach zaplanowano jej retencjonowanie, natomiast na 29 obiektach będzie ona odzyskiwana np. do spłukiwania toalet oraz podlewania terenów zielonych. Bardzo ważnym rozwiązaniem, które wpłynie pozytywnie na ograniczenie negatywnego wpływu dworców na środowisko, są systemy BMS (Building Management System) mające istotny wpływ na ograniczenie i racjonalne użytkowanie energii elektrycznej oraz cieplnej, pozwalające niezwłocznie reagować w przypadku nienormatywnych ich poborów związanych chociażby z awariami urządzeń. Liczba lokalizacji, gdzie planuje się zastosować konkretne rozwiązanie zwiększy się wraz z przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji, które są obecnie na etapie przygotowania.