Inwestycje Wydarzenia

CPK stworzyło Pasażerski Model Transportowy

Po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego z kolei dalekobieżnej skorzystać może nawet 120 mln pasażerów. Spółka CPK opracowała Pasażerski Model Transportowy (PMT) i sieciową prognozę ruchu pasażerskiego w Polsce, które uwzględniają transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Inwestycja, jaką jest CPK, pozwoli na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce – wynika z najnowszych danych.

Jak prognozuje CPK, wśród 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej, do pociągów Intercity wsiąść może nawet 95 mln osób, zaś do regionalnych ekspresów – 25 mln pasażerów.

Dla porównania: w 2019 r. spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 mln pasażerów. W tym roku wyniki będą gorsze, na co duży wpływ ma pandemia.

W najbliższym czasie planowane jest dalsze uszczegółowienie prognoz dla ruchu regionalnego o nowe założenia, w tym m.in. uwzględniające program Kolej Plus.

Według najnowszych danych, po uruchomieniu nowego lotniska tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK  – podróżować będzie blisko 65 tys. pasażerów dziennie (to więcej, niż obecnie przemieszcza się w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią). Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego. Jak wynika z wyliczeń CPK, do 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją.

– Sieciowa prognoza ruchu wskazuje niezbicie na istotne znaczenie planowanych inwestycji kolejowych CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Budowa nowych linii, na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń, pozwoli na zwiększenie liczby osób podróżujących koleją i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności tego środka transportu w naszym kraju – mówi Marcin Horała, Wiceminister Infrastruktury i Pełnomocnik Rządu ds. CPK.

 

Do wykonania tych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie: Pasażerski Model Transportowy. PMT to 4-stopniowy model międzygałęziowy,  obejmujący różne środki transportu. Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, np. drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.

– PMT uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze. Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji CPK. Dzięki temu rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą „szyte na miarę”, czyli dostosowane do realnych przyszłych potrzeb transportowych – wyjaśnia Mikołaj Wild, Prezes Spółki CPK.

 

Dzięki możliwości prognozowania liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych, czy określania liczby pociągów wymaganych do obsługi przewozów, model pozwala porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwia też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi (STEŚ) dla poszczególnych inwestycji.

– Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu – dodaje wiceminister Horała.

 

W toku prac nad PMT w modelu uwzględniono infrastrukturę lotniskową (wraz z projektowanym Portem Solidarność między Warszawą i Łodzią), nowe linie kolejowe w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. szprychy), a także drogi niezbędne do obsługi lotniska. Ponadto częścią modelu są też informacje o innych planach rozbudowy i frastruktury drogowej i kolejowej przewidzianych do realizacji w ciągu najbliższych lat.

PMT został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii). Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout (dawniej: WYG International) i CPK, koncentrowały się na znaczącej rozbudowie modelu opracowanego uprzednio w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Mogą one być wsparciem dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w wykonaniu prognozy ruchu na poziomie strategicznym.

Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 r. łącznie 1789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych (w tym 10 „szprych”). Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe.

Źródło: CPK

Reklama