W połowie 2021 r. PKP PLK planuje rozpocząć prace przy budowie dworca Częstochowa Główna. W grudniu spółka rozstrzygnęła konkurs na koncepcję architektoniczną obiektu. W środę 5 lutego wręczone zostały nagrody w rozstrzygniętym konkursie na projekt budynku, PLK przedstawiły również harmonogram prac inwestycyjnych.
Nagrody dla laureata w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej dworca Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie otaczającego obiekt otoczenia, wręczono w Muzeum Częstochowskim. Na konkurs wpłynęły 23 prace. Zwycięski projekt należy do: TOPROJEKT (Rybnik), ANDSTUDIO (Paryż) oraz STUDIO ANTONINI (Paryż).
– Niebawem rozpoczniemy negocjacje ze zwycięzcą konkursu, których efektem mamy nadzieje będzie podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Planujemy, że nastąpi to do końca pierwszego kwartału tego roku – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenie na budowę, które według harmonogramu inwestycji nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa 2021 roku, a oddanie dworca podróżnym po przebudowie przewidywane jest pod koniec 2022 roku.
– Jesteśmy przekonani, że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – dodaje Zielińska.
Nowy obiekt dworca będzie wybudowany w formie eleganckiego pasażu nad torami, opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach. W nich kryć się będą nowoczesne funkcje obsługi pasażerów.
Część wschodnia:
- kasy biletowe, automaty biletowe
- toalety (parter i piętro I)
- zejście do przejścia podziemnego
- poczekalnia (piętro I)
- restauracja (piętro I)
- księgarnia (piętro I)
- miejsce zabaw dla dzieci (piętro I)
- kaplica (pięto I)
- pomieszczenia techniczne i administracyjne (piętro II)
Część zachodnia:
- mała poczekalnia
- biletomaty
- toalety
Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
W sąsiedztwie dworca, od strony wschodniej, powstanie wieża zegarowa nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.
Jak wyglądać będzie fasada dworca?
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.